Cibap » Cibap-studenten ontwerpen escaperoom voor de politie

Cibap-studenten ontwerpen escaperoom voor de politie

Hoe ga je als agent te werk als je de straat op gaat? Hoe treed je een pand binnen? Wanneer mag je iemand staande houden? Wat mag je doen als iemand zich verzet? Welk materiaal mag je wel en niet aanraken als je een ruimte binnen gaat? Dergelijke parate kennis moeten agenten jaarlijks bijhouden. Om dat attractiever en uitdagender te maken, kregen studenten van Windesheim en het Cibap de opdracht om een escape room voor de politie te ontwikkelen.

Bekijk hier de uitzending van EenVandaag terug, waarin studenten Darryn en Niels Peter van de minor Serious Gaming worden geïnterviewd over het ontwerpen van een Escaperoom voor de politie. De minor Serious Gaming is een samenwerking tussen hogeschool Windesheim en het Cibap.

Binnen de minor Serious Gaming werkten studenten van verschillende opleidingen met elkaar samen. Ze gingen in gesprek met hrm-medewerkers van de politie om te weten te komen welke kennis getoetst moet worden en werkten een concept van een ripdeal uit, met verschillende ruimtes en puzzels. Hun uitwerking op papier vonden zowel de studenten als begeleidend docent Bertrand Weegenaar echter niet voldoende. Weegenaar: ‘Het concept zag er op papier zo goed uit, dat we dachten: dan willen we hem ook écht hebben. Ook de politie wilde dit graag.’ Zo gezegd, zo gedaan. De politie huurde een oude fabriekshal in Apeldoorn en de studenten gingen aan de slag.

Inmiddels hebben de studenten de escape room opgeleverd. ‘De escape room is volledig operationeel en draait naar plezier en tevredenheid’, zegt opleidingsadviseur Arno Musch. ‘De collega’s die er doorheen zijn geweest zijn stuk voor stuk erg enthousiast.’ Agenten worden geacht zelf hun parate kennis bij te houden, legt Musch uit. ‘Daar zochten we een uitdagende vorm bij, die collega’s intrinsiek motiveert. De vraag van dit experiment was of een escape room een geschikt didactisch middel is en of het aanslaat bij de doelgroep. De voorlopige conclusie is een volmondig ja: op basis van de puzzels wisselen de deelnemers van gedachten over de juiste antwoorden en komt het gesprek over vakkennis op gang. Dat heb ik in 25 jaar bij de politie nog niet eerder in deze vorm meegemaakt. Hiermee hebben we goud in handen.’

Deel dit via je sociale netwerk.