Cibap » vakschool voor vormgeving » intake – de weg naar jouw creatieve opleiding

intake – de weg naar jouw creatieve opleiding

Cibap is een mbo-vakschool, die opleidt voor de creatieve industrie. Om het studiesucces van jou zo groot mogelijk te maken, maar ook om je goed voor te bereiden op een studie bij ons, werken wij met een intake. En dat klinkt misschien spannend, maar dat valt best mee. Met deze intake willen we dat jouw studie aan Cibap een succes wordt. Lees er meer over op deze pagina.

Hoe gaat de intake?

Heb je je aangemeld en voldoe je aan de algemene toelatingseisen? Dan ontvang je een uitnodiging om deel te nemen aan de intake. De intake bestaat uit twee stappen:

  • Thuisopdracht, inclusief woordenspin en timelapse
  • Gesprek op school: bespreking thuisopdracht en opgebouwd portfolio

Thuisopdracht

Een week voor je intakegesprek ontvang je per mail de thuisopdracht. Deze opdracht is voor iedereen gelijk. In de opdracht zitten onderdelen die te maken hebben met drie vaardigheden: grafisch, ruimtelijk en vakmanschap. Zo kunnen we zien waar je talenten liggen en of dit past bij de opleiding waar je belangstelling voor hebt.

Timelapse
Voor de thuisopdracht krijg je 2,5 uur de tijd. En doe je op een moment dat het jou uitkomt. Omdat we graag willen weten hoe je dit doet, maak je een timelapse waarbij je zelf in beeld bent. Deze timelapse neem je ook mee naar de intake.

Het bedenken en uitvoeren is net zo belangrijk als het eindproduct!
We kijken bij de thuisopdracht niet alleen naar het eindproduct, maar ook naar het maakproces. Zo begin je met het maken van een woordspin op basis van een aantal opgegeven woorden en schetsen. Dit bekijken we ook. We vinden je ideeën namelijk minstens zo belangrijk als de uitvoering. Het kan namelijk zijn dat je geen creatieve vakken hebt gevolgd op je vorige school, maar je wel creatief bent, alleen dit nog moet ontwikkelen.

Kijk onderstaande animatie, gemaakt door Huub van Lien, Cibap student Mediavormgever, fase 2. Hierin wordt bovenstaande tekst nog duidelijk toegelicht.

Portfolio

Wat je al kunt, laat je zien
Bij het gesprek wordt gevraagd om een portfolio mee te nemen. Je portfolio is een verzameling van creatieve producten die je thuis of op school hebt gemaakt. Dit werk mag zo gevarieerd mogelijk zijn. Denk hierbij aan foto’s, tekeningen, digitaal of ruimtelijk werk. Dit kan van alles zijn, bijvoorbeeld ook een TikTok filmpje, de sinterklaas surprise van vorig jaar, een boekenplank die je zelf in elkaar hebt getimmerd of de manier waarop jij jouw kookkunsten op een bord presenteert. Creativiteit kun je in heel veel dingen laten zien. Denk dus vooral ‘out of the box’ en bij twijfel: laat het zien!

Presenteer je werk netjes in een map of digitaal werk op een laptop of tablet. Heb je groot ruimtelijk werk? Zet het dan op de foto en laat deze zien. Heb je nog niet voldoende? Geef jezelf bijvoorbeeld een opdracht om een serie foto’s van een bepaald thema te maken.

Wij bieden ook portfoliosessies aan, waarbij je van tevoren je portfolio kunt bespreken met Cibap studenten en feedback krijgt.

“Toekomstige studenten vinden een intake altijd heel spannend. En ik snap dat best, maar dat is nergens voor nodig. We willen graag samen met de student ontdekken waar zijn of haar creatieve talent ligt en welke opleiding daar het beste bij aansluit.” Joan, docent

Je komt bij ons om te leren
Twijfel je aan je eigen werk? Niet doen! Je gaat naar onze school om iets te leren. Het hoeft niet perfect te zijn. Ook daar leggen wij de nadruk op. Het is belangrijker dat je enthousiast kan vertellen over je werk en wat je hier nog aan zou willen verbeteren.

Hoe wordt de intake beoordeeld?

Bij de beoordeling van de intake kijken we niet alleen naar het eindproduct van de thuisopdracht en het werk in je portfolio. We kijken ook naar je houding. Ben je nieuwsgierig, gemotiveerd, vindingrijk, kun je samenwerken? Allemaal voorwaarden die ook belangrijk zijn om je creativiteit verder te ontwikkelen. We kijken op een ontwikkelingsgerichte wijze naar je intake: hoe kun jij je als student verder ontwikkelen?

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag, kijk dan of deze hieronder in de FAQ al beantwoord staat. Mocht jouw vraag er niet tussen staan, neem dan contact ons op via 038-4546944.

De intake vindt plaats op donderdagochtend of -middag (met uitzondering van vakanties en feestdagen). Na je digitale aanmelding ontvang je (zo snel mogelijk) een uitnodiging voor je intake.

Voor het volgen van een van onze opleidingen (niveau 3 en 4) kun je toegelaten worden als je minstens een vmbo-kader diploma bezit, een overgangsbewijs van havo 3 naar havo 4 hebt of als je in bezit bent van een mbo niveau 2 diploma. Wanneer je dit hebt, ontvang je na je aanmelding een bevestiging dat je mag deelnemen aan de intake.

We streven ernaar dat je binnen vier weken de uitslag van je intake via de post ontvangt.

Wanneer je bent afgewezen en je wilt daar uitleg over dan kun je dat doen door een mail aan ons te sturen. I.v.m. de privacywetgeving willen wij van studenten die ouder zijn dan 16 jaar een persoonlijke mail met deze vraag ontvangen. Die mail moet verstuurd worden vanaf je persoonlijke email adres. Je ouders/verzorgers/mentor of decaan kunnen deze informatie niet opvragen.

Voor elke opleiding bij Cibap geldt een toelatingsprocedure met een aantal verplichte activiteiten. Wij houden er rekening mee dat niet iedereen dezelfde achtergrond heeft. We kijken daarom niet naar het huidige niveau, maar naar de potentie, de motivatie en naar de mate waarin jij je kunt ontwikkelen.

We mogen studenten afwijzen op grond van artikel 8.2.2.a van de Wet Educatie Beroepsonderwijs. Hierin staat dat de opleidingen Mediavormgever, Social design, Ruimtelijk vormgever, International Creative Business Developer en Creatief vakman de aanvullende eis creatieve en artistieke aanleg hebben. Voor de opleidingen Specialist schilder, Filmmaker, Mediamaker en Signmaker geldt dat we een negatief studiekeuzeadvies kunnen geven.

Nee, dit komt na de intake. Wanneer je een positieve uitslag hebt gekregen na je intake, kun je door middel van een vragenlijst (het Studie Informatie Formulier (SIF)) aangeven of je extra begeleiding nodig hebt. Denk hierbij aan dyslexie, ADD, et cetera. Om vast te stellen op welke manier wij je extra kunnen begeleiden, nodigen we je soms uit voor een tweede gesprek.