Zwolse mbo-scholen inspireren met inzichten en initiatieven leren in de praktijk
Werkenlijk leren is werkelijkheid
Een plek waar theorie en praktijk samenkomen. Waar werken en leren door elkaar heen lopen. En waar je jezelf kunt ontwikkelen, of je nu student of professional bent. Het klinkt als een droombeeld, maar in werkelijkheid bestaan dit soort plekken al. En daar mogen we trots op zijn, vinden de vier Zwolse mbo-scholen. Daarom introduceren ze Werkenlijk Leren, een verzamelplaats om onderwijs en bedrijfsleven te inspireren met bijzondere inzichten en initiatieven.
Werkenlijk Leren is een idee van Landstede Groep, Deltion College, Cibap en Zone.college. Alle vier willen ze de samenwerking met het bedrijfsleven versterken. ‘In deze snel veranderende wereld lukt het niet altijd om op school de nieuwste technieken aan te bieden. We kunnen de ervaring in de ‘echte wereld’ niet evenaren’, zegt Matthijs Andriessen, onderwijsadviseur bij Cibap. ‘Leiden we studenten samen op, dan bereiden we ze goed voor op de praktijk. Een win-winsituatie: bedrijven investeren in het personeel dat ze hard nodig hebben en wij motiveren studenten met betekenisvolle opdrachten.’
Mogelijkheden in plaats van beperkingen
Vanuit dat wederzijdse belang zijn in de afgelopen jaren diverse hybride leeromgevingen ontwikkeld. ‘We merken dat bedrijven vaker betrokken willen zijn bij het opleiden van toekomstige medewerkers’, zegt Erik van Gijtenbeek, locatieverantwoordelijke mbo Zwolle bij het Zone.college. ‘Tegelijkertijd staan scholen ervoor open om hun onderwijs praktijkrijker in te richten. Hoewel er nog steeds allerlei richtlijnen gelden, wordt er gekeken naar mogelijkheden in plaats van beperkingen. Hybride docenten, die zowel lesgeven op school als in het bedrijfsleven werken, vormen daarbij belangrijke aanjagers.’
Onderwijs en praktijk integreren
De Zwolse mbo-scholen vinden het tijd om de mooie projecten onder de aandacht te brengen. Dat doen ze met een online magazine werkenlijkleren.nl ‘In dit magazine laten we zien wat er op het gebied van praktijkleren allemaal kan’, aldus Gert Westerveld, projectleider BPV bij het Deltion College. ‘Daaruit blijkt dat een hybride leeromgeving geen doel is, maar een middel om theorie en praktijk te integreren. We willen onderwijs en bedrijfsleven hiervan bewust maken, zodat zij ontdekken welke mogelijkheden er nog meer zijn naast bijvoorbeeld stages. In een hybride leeromgeving kan iedereen, van student tot professional, zich blijven ontwikkelen.’
Gezamenlijk belang
Binnen Werkenlijk Leren openen de vier mbo-scholen hun deuren: ze houden ideeën niet voor zichzelf, maar delen ze met iedereen. “Dat is precies wat een hybride leeromgeving nodig heeft. Het draait niet om het eigen, maar om het gezamenlijke belang: met elkaar willen we de nieuwe generatie voorbereiden op de praktijk’, zegt Marianne van der Zee, beleidsadviseur bij Landstede Groep. ‘Door professionals in het onderwijs en het bedrijfsleven te inspireren met inzichten en initiatieven, hopen we dat ze elkaar beter weten te vinden. En dat er op termijn nog meer mooie projecten ontstaan.’