Ontwikkeling Creatieve Industrie

Het rapport van de Raad voor Cultuur ‘Ontwerp voor de toekomst’ (2018) geeft een beschrijving van de positie van de creatieve industrie.

De stand van zaken en ontwikkelingen in de sector beschrijft het rapport als volgt:


“We zien een veelkleurige sector: rijk aan tradities en uiteenlopende praktijken. Ontwerpers zijn werkzaam als zzp’er, in dienst van bedrijven of van ontwerp en architectenbureaus. Ze manifesteren zich lokaal en internationaal, individueel en collectief. Ze werken in opdracht en autonoom, ze ontwerpen al onderzoekend en onderzoeken ontwerpen. Ze veranderen vormen, ketens en systemen. Ze verbinden hun creativiteit aan vele domeinen: van cultuur tot gezondheidszorg, van defensie tot stedelijke vernieuwing, van mobiliteit tot duurzame leefomgevingen. Ze werken disciplinair, multidisciplinair en transdisciplinair.´

De kleinschaligheid en hybriditeit van de sector zijn enerzijds een kracht omdat die de sector flexibel en wendbaar maken. Maar aan de andere kant maakt met name de kleinschaligheid, vooral door de lage organisatiegraad, de sector ook kwetsbaar, bijvoorbeeld voor schommelingen in de conjunctuur. Relatief kleine spelers blijven bovendien gemakkelijk onzichtbaar, zijn onvoldoende opgenomen in kennisnetwerken en hebben een zwakke onderhandelingspositie. Hierdoor blijft de potentie van de sector om bij te dragen aan maatschappelijke transitievraagstukken nog grotendeels onbenut.”

De Raad komt met zes aanbevelingen

  1. Versterk de infrastructuur: versterk het eigen netwerk en betrek stedelijke cultuurregio’s bij de gezamenlijke agenda’s
  2. Faciliteer en financier ontwerponderzoek
  3. Stimuleer de in- en doorstroom van startend talent
  4. Benut de potentie van de ontwerpsector bij de aanpak van maatschappelijke vraagstukken
  5. Zorg voor een beter beheer en behoud van het ontwerperfgoed
  6. Bouw voort op internationalisering.

Deze aanbevelingen zijn voor Cibap zeer herkenbaar en sluiten aan bij de eigen waarnemingen. In deze Kwaliteitsagenda zal een aantal keren aan het rapport gerefereerd worden.

Het Trendbureau Rozenbrood heeft voor ons de belangrijkste verschuivingen m.b.t. creativiteit in beeld gebracht. Dit levert het volgende overzicht op:

Ook heeft Trendbureau Rozenbrood gekeken naar verschuivingen met betrekking tot onderwijs:

Bijlage: Managementsamenvatting Crossover Mapping the Future for SintLucas/Cibap (oktober 2018)

De creatieve industrie in de regio

Het vasthouden van creatief en ondernemend talent is een belangrijke voorwaarde voor de economische bedrijvigheid van Zwolle. De ‘creative class’ is de motor en aanjager van een stedelijke diensteneconomie. Waar deze woont, vestigen bedrijven zich, worden veel nieuwe bedrijven gestart en neemt de werkgelegenheid toe.

Behalve aan de economie, draagt de creatieve industrie ook bij aan het culturele klimaat van Zwolle. Beide aspecten vormen het ‘cultureel kapitaal’ van Zwolle. We moeten kijken hoe we dat nog beter kunnen benutten. We willen daarbij zo veel mogelijk de vertaalslag faciliteren van creatieve ideeën naar praktische toepassingen, door ruimte te bieden aan broedplaatsen, startups en jonge creatieve ondernemers’

— Cultuurnota Zwolle 2016-2020, april 2016

De creatieve industrie is de 2e topsector in de regio Zwolle, gemeten naar bedrijfsvestigingen (ca. 3500). Zwolle zelf kent een groei in het aantal bedrijfsvestigingen (1179) en arbeidsplaatsen (2192). Voor de definitie is de indeling van TNO gebruikt, hiermee valt ICT buiten de cijfers, alhoewel ook hiervoor sprake is van een connectie naar de creatieve industrie.

De subsector Kunsten is het grootst als het gaat om het aantal bedrijfsvestigingen. Hierbij moet wel aangetekend worden dat veel zelfstandigen in de subsector kunsten een ‘hybride beroepspraktijk’ hebben: deels in dienst en deels zelfstandig.

De Subsector Media en Entertainment: dat zijn met name bedrijven op het gebied van fotografie en films, gevolgd door uitgevers van boeken.

De Subsector Creatieve Zakelijke Dienstverlening is een grote subsector wat betreft het aantal werkzemen. Reclamebureaus zijn hierin de grootste groep. Andere groepen zijn sofwareproducenten, PR bureaus en bedrijven gericht op advertenties.

Uit de gegevens van BIRO (bedrijfsvestigingen) blijkt dat de creatieve industrie en de onderliggende subsectoren groeien. Cijfers tot en met augustus 2017 bevestigen deze groei. Bij de subsector Creatieve Zakelijke Dienstverlening was er een starterspiek in 2013 als gevolg van de crisis. In 2015 en 2016 waren er meer stoppers dan starters. In 2017 is er weer groei en een positief saldo.

Bovenstaande informatie is afkomstig uit een onderzoek in opdracht van de Gemeente Zwolle. Het rapport zelf is als bijlage toegevoegd.

MBO in de regio Zwolle

De Regio Zwolle behoort tot de economische en innovatieve top 10 regio’s in Nederland. De geografische ligging, tussen de Randstad en het Noorden biedt kansen voor economische groei en meer werkgelegenheid. Maar, nog niet alle mensen doen mee en nog niet alle talenten van werkenden en bedrijven worden ten volle benut. (Uit: de kwaliteitsagenda mbo van de regio Zwolle).
Uit: de kwaliteitsagenda mbo van de regio Zwolle

De vier Zwolse Mbo instellingen hebben afstemming gezocht over gezamenlijke speerpunten voor de kwaliteitsagenda. Er is synergie gezocht met de ambities uit de Human Capital Agenda van de Regio Zwolle. Dat zijn:

  1. Beschikbaarheid van gekwalificeerde mensen, voldoende arbeidskrachten nu en op middellange termijn
  2. Inclusiviteit, iedereen doet mee, elk talent telt en krijgt ruimte voor ontwikkelen
  3. Wendbaarheid van mensen en systemen.

Dit heeft geleid tot 5 gezamenlijke speerpunten voor de Zwolse mbo’s. De drie landelijke speerpunten zijn toegeschreven naar de Zwolse regio en er zijn twee speerpunten toegevoegd: leven lang ontwikkelen en de school als lerende en wendbare organisatie.

Creative Board

Cibap neemt actief deel aan de Creative Board, die is vertegenwoordigd in de Economic Board van de Regio Zwolle. "De Creative Board verbindt de creatieve industrie in de regio maar ook met andere topsectoren, verrijkt zo het talent en helpt (maatschappelijke) organisaties verder met een creatieve oplossing voor ieder vraagstuk."

Cibap heeft het voorzitterschap van de Creative Board. De board heeft in 2017 de Creative Council gerealiseerd, een online platform voor de werkers in de creatieve industrie. Het platform realiseert de verbinding tussen vraag en aanbod. Studenten van Cibap schrijven zich in op het platform van de Creative Council en zijn zo zichtbaar in de regio, samen met en voor de professionele creatieve ondernemers.

Positie van de vakscholen

De elf vakinstellingen in Nederland hebben gezamenlijk gekeken naar hun positie in het MBO onderwijsveld. Met name als het gaat om de (regio)positionering wijken zij af van de ROC’s. Dit heeft geleid tot een gezamenlijke verklaring die als is toegevoegd.

Partner matrix

Partners Thema

Samenwerking m.b.t.

Zwolse 4 (MBO)

Bijlage: De kwaliteitsagenda mbo van de regio Zwolle

Arbeidsmarkt
Leven Lang Ontwikkelen
Kwetsbare jongeren
Vitaliteit

Aanbod en werkorganisatie
Programma Zwolse VSV
Wendbare organisatie

Zwolse 8 (MBO/HBO)

Zwolle Studenten- en studiestad

Thema’s:
Onderwijs van de toekomst
Economische topregio en arbeidsmarkt
Zwolle Studentenstad

SintLucas

Arbeidsmarkt
Gelijke kansen
No School
Thema-overstijgend

Top 100
Internationalisering (hubs)
Excellentie (Northampton)
Onderzoek & academische werkplaats
Bijlage: Creativiteit, de 21st century skill in het mbo
Trendonderzoek Rozenbrood
Bijlage: Crossover by Rozenbrood

Nimeto

Gelijke kansen

Excellentie: restauratieschilder

Vakscholen

Thema-overstijgend

Bijlage: De kwaliteitsagenda van de vakinstellingen

Federatie Christelijk MBO

Identiteit

Practoraat Verschillen Waarderen
Bijlage: Practoraat Verschillen Waarderen

Topcentrum E-commerce Zwolle

Arbeidsmarkt

E-commerce
http://www.kennispoortregiozwolle.nl/e-commerce/

ITPH Zwolle

Gelijke kansen

Creative technology
https://www.itph-academy.nl/over-ons/

 

Economic Board Zwolle/
Creative Board Zwolle

Thema-overstijgend

Bijlage: Projectplan Creative Council

Gemeente Zwolle/
Regio Zwolle

HCA agenda
Profiel Stedelijke Cultuurregio

Regiodeals
Bijlage: Profiel Stedelijke Cultuurregio Zwolle