No School

Creative pioneers by Cibap and SintLucas

De wereld om ons heen verandert snel. Is het mogelijk om hier altijd snel genoeg op in te spelen? Creatieve vakscholen Cibap en SintLucas bundelen daarom hun krachten in het initiatief No School. No School onderzoekt, experimenteert en creëert ruimte om samen met de creatieve industrie nieuwe en onderscheidende leerroutes te initiëren. En zo het creatieve vakonderwijs in Nederland toekomstbestendig te maken.

Ambitie

Creative Lab

Dit onderzoek richt zich op creativiteit in de context van 21e eeuwse vaardigheden. Doel is toetsing en beoordeling van creativiteit te verbeteren door het ontwikkelen van een instrument om creativiteit te meten. Uiteindelijk kan de inzet van dit instrument leiden tot het vergroten van onze kennis over creativiteit. Het wordt gefinancierd van de SIA Kiemregeling 21 st century skills: creativiteit meten.

Academische werkplaats

De werkplaats bestaat uit een groep van innovatieve docenten, die de eigenheid van de taal van het creatieve denken en werken, in onderwijs en ondernemen, in theorie en praktijk willen door ontwikkelen.

Er worden kringen gevormd bestaande uit studenten, docenten en creatieve professionals, die inbreng leveren vanuit eigen ervaringen, onderzoek, studie en creatieve professionaliteit. Via de Academische Werkplaats wordt een uitwisseling tot stand gebracht die bijdraagt aan het verbinden van de uitkomsten van het fundamenteel onderzoek en van toegepast deelonderzoek aan het vertalen van wat de aard van creativiteit is en hoe de beginnende en gevestigde beroepsbeoefenaar zich hierin verder kan ontwikkelen.

Maatregelen

  • Minimaal 8 docenten verdiepen zich in en doen onderzoek naar de aard en werking van creativiteit.
  • Het ontwikkelen van een nieuw didactisch -No School- model.
  • Aanpassen van de leerlijn met betrekking tot de kerncompetitie Creativiteit.
  • Creëren bewustwording bij en scholing van docenten, o.a. door middel van masterclasses.

Meetbaar, zichtbaar

  • Studenten merken dat (meester-)docenten experimenteren op basis van bevindingen uit onderzoek naar creativiteit als 21-eeuwse vaardigheid. Het doel is de kernkwaliteit creativiteit duurzaam te ontwikkelen.
  • Tonen: door middel van publicatie, symposia.
  • Studenten werken in stadslabs aan vraagstukken die o.a. met behulp van creativiteit en design thinking worden opgelost.