Klaar voor morgen

door er vandaag aan te werken

Morgen is de wereld alweer anders dan vandaag. Net zo snel, zo niet sneller, bewegen de maatschappij en arbeidsmarkt. Die continue veranderingen vragen om wendbaarheid, innovatiekracht en het vermogen om creatief te denken en te handelen; kwaliteiten die de creatieve sector kenmerken en die helpen ontwikkelen bij onze studenten. Nu al klaar voor morgen, dat is ons doel.

De creatieve industrie of ontwerpsector heeft zich inmiddels wel bewezen als economisch relevante sector. En als onmisbare speler en inspirator in samenwerkingsverbanden met andere sectoren. Creativiteit en innovatiekracht bieden dan ook een verfrissende kijk en vernieuwende antwoorden op maatschappelijke en zakelijke vraagstukken.

De arbeidsmarkt van nu en morgen vraagt om meer dan alleen talent en creatief DNA. Het vraagt om ondernemerschap en omgevingsbewustzijn, om kennis van digitale en technologische ontwikkelingen, om combineren van ambacht en e-cultuur, om kunnen en willen samenwerken, cross-sectoraal, over de grenzen.

Een goede voorbereiding, daar gaat het om, door er vandaag aan te werken. En dát vraagt wat van, Cibap, tref- en kruispunt voor vakonderwijs, creatieve industrie én arbeidsmarkt. Daarom zoeken en maken wij verbinding tussen binnen en buiten. En andersom.

De Raad voor Cultuur heeft in september een uitgebreid rapport uitgebracht over de ontwerpsector en spoort onder meer aan tot het stimuleren van netwerken, vooral in de regio. Zwolle wordt genoemd als stad die zichtbaar ‘creatieve broedplaatsen’ stimuleert en mogelijk maakt.
Er wordt dus in de gehele regio hard gewerkt aan morgen. Daar werken wij als Cibap aan mee. Met concrete, doelgerichte maatregelen.

Door de snel veranderende arbeidsmarkt, zullen we een flexibele houding moeten aannemen en met een onderzoekende blik kunnen inspelen op deze veranderingen. Het is dus belangrijk dat we daar, als studenten, mee leren omgaan.
— Alex Douw, student International Creative Business Developer

Cibap top 100

Lijst van verbinding, betrokkenheid en kansen

Vakonderwijs en bedrijfsleven hebben elkaar nodig. De wederzijdse betrokkenheid tussen het Cibap en de regionale arbeidsmarkt is een gegeven, het is echter geen vanzelfsprekendheid. Duurzame, wederkerige samenwerkingen ontstaan niet vanzelf. Dat vraagt focus én zicht op behoeften en kansen. Dat maken wij concreet en praktisch met de Cibap Top 100.
— Minze Leistra - coördinator Bureau Bedrijfscontacten Cibap

Ambitie

De Top100 is een fysieke lijst van bedrijven en ondernemers. Ten eerste samengesteld op concrete doelstellingen en prioriteiten. Zoals het verwerven van betekenisvolle schoolprojecten en goede stage- en examenbedrijven. Daarnaast is het een instrument voor contact en verbinding, een tool om de markt te verkennen, om doorlopend te onderzoeken hoe de markt ontwikkelt, wat er speelt en wat actuele behoeften zijn bij organisaties in de regionale markt én creatieve industrie.  

Bij ieder nieuw contact is het uitgangspunt: ‘wat wordt de student er beter van’. Daarnaast biedt een georganiseerd netwerk eveneens groei- en ontwikkelkansen voor onze medewerkers. Leren van de markt, geïnspireerd raken, bijblijven en vooroplopen als het gaat om (vak)kennis en ontwikkelingen: essentieel voor de actualiteit en kwaliteit van ons onderwijs.

Wederkerigheid is een kenmerk en voorwaarde van onze Top100. Het is een lijst van partnerschap en participatie. Wij bieden bedrijven praktische zaken als faciliteiten, kennis en handen om projecten te realiseren, modules en programma’s om medewerkers te helpen in hun ontwikkeling (LLO). Zo dragen wij direct bij aan de regionale arbeidsmarkt.

SintLucas en Cibap vullen en benutten deze zorgvuldig samen te stellen lijst voor bovenregionale samenwerking met de creatieve industrie.

Maatregelen

Om te kunnen bouwen aan een inspirerend en doeltreffend netwerk krijgen medewerkers taakuren voor:
  • netwerken
  • bezoeken en verkennen van de arbeidsmarkt;
  • het verzamelen van de kennis die nu nog binnen de bedrijven zit
  • zich vanuit (vak)kennis te koppelen aan projecten die van buiten ons onderwijs binnenkomen
  • hun kennis te delen bij bedrijven, indien nodig gedetacheerd
  • verbinding zoeken met aanpalende sectoren

Meetbaar, zichtbaar

  • Tool is werkend in 2019
  • Tenminste 20 docenten (anders dan stagedocenten) zijn betrokken geweest bij activiteiten met partners uit de Top 100
  • 1x per halfjaar publicatie van de resultaten van de samenwerkingen met relaties uit het Top 100 bestand
  • Tenminste 60 studenten zijn (naast de reguliere stages) betrokken geweest bij activiteiten met partners uit de Top 100. Zij geven aan meerwaarde te hebben ondervonden aan deze betrokkenheid

Accountmanagers

Verkenners en verbinders

Willen we optimale verbinding met de markt en arbeidsmarkt dan moeten we naar buiten. Dáár zijn waar de kennis en kansen liggen. De regio in, contact maken en inspirerende samenwerking organiseren. Werken aan een continue kennisdeling tussen onderwijs en arbeidsmarkt.
— Minze Leistra - coördinator Bureau Bedrijfscontacten Cibap

Ambitie

Wij stellen accountmanagers aan. Zij werken dagelijks aan contact met bedrijven die in welke vorm dan ook van waarde (kunnen) zijn voor ons onderwijs én voor de ontwikkeling van onze studenten. De accountmanagers verkennen de markt en haar bewegingen, bezoeken bedrijven en onderzoeken (ontwikkel)behoeften van bedrijven. Zij zijn (mede)verantwoordelijk voor de invulling en actualisering van de Cibap Top 100.  

Maatregel

Drie BPV-begeleiders krijgen taakuren voor deze rol.

Meetbaar, zichtbaar

  • 1x per halfjaar publicatie van de update van het TOP 100 bestand, actie Bureau Bedrijfscontacten.
  • 1x per halfjaar publicatie van de samenwerkingen met relaties uit het Top 100 bestand.
  • 1x per halfjaar uitwisseling met meesterdocenten (zie maatregel Vertaling naar leerlijnen), actie accountmanagers.
  • 1x per jaar uitwisseling n.a.v. Cibap BPV bedrijven-enquête, actie Bureau Bedrijfscontacten.
  • 1x per halfjaar uitwisseling informatie uit Cibap student-enquêtes, actie coördinator Kwaliteit.

Cibap alumni

INbeeld en Incontact

De toekomst begint bij dromen. Onze studenten kijken vooruit naar wie zij morgen kunnen en willen zijn. Die dromen zijn veelal realiteit voor onze alumni: levende voorbeelden van de vele koersen die je als Cibap student kunt varen. Bovendien zijn onze alumni onze meest organische en directe lijn met de arbeidsmarkt
— Koen Schuurhuis - hoofd Marketing & Communicatie Cibap

Ambitie

Alumni zijn een bron van vak- en werkervaring en kunnen deze delen met onze studenten en medewerkers. Als experts kunnen zij bovendien direct invloed uitoefenen op ons onderwijs én op de kwaliteit ervan.  

Ons doel en plan: inzicht in onze Cibap alumni. Ofwel, actief beleid en activiteiten opzetten. Wij willen onze alumni (weer) verbinden aan ons onderwijs. Dat doen we door op twee niveaus actief te bouwen aan onze creatieve community.

Niveau 1: Alumni INbeeld

Wie zijn onze alumni geworden? Zijn het werknemers of ondernemers? Wat kunnen ze onze studenten brengen en meegeven? Door deskresearch en/of persoonlijke benadering (enquêtes) brengen we de positie van onze alumni in beeld, per opleiding. De data geven ons de mogelijkheid om informatie en perspectieven te bieden aan huidige en toekomstige studenten m.b.t. de arbeidsmarkt én -kansen. Ook krijgen we zicht op onze relevantie en macrodoelmatigheid.

Niveau 2: Alumni INcontact

Hier zijn binding en verbinding het adagium. We richten ons op activatie van alumni. We creëren awareness m.b.t. het platform dat we willen neerzetten. We nodigen uit tot meedoen en meedenken, tot delen van kennis én faciliteiten, tot individueel en collectief Leven Lang Ontwikkelen en tot bijdragen aan de verbetering (verrijking) van ons curriculum en verbreding van ons Cibap vakonderwijs.

Maatregelen

  • Menskracht inzetten voor deskresearch en benadering alumni. Dit kan eveneens een gedeelde taak zijn voor de accountmanagers.
  • De community (online en fysiek) draagt voor nu de werknaam CibapConneX. Het online platform moeten we ontwerpen en bouwen. Dat betekent een investering in tijd (menskracht) en geld.

Meetbaar, zichtbaar

  • CibapConneX is operationeel in 2019 (actie Marketing & Communicatie)
  • 1x per halfjaar uitwisseling met meesterdocenten (zie maatregel Vertaling naar leerlijnen), actie Marketing & Communicatie & accountmanagers.

Vertaling naar leerlijnen

actueel onderwijs door verbinding met buiten

Zoals de arbeidsmarkt beweegt, zo moeten we ook ons onderwijs vormgeven. Daarom onderzoeken wij trends en ontwikkelingen die op ons af komen en gevolgen hebben voor de toekomst van onze vakstudenten. Wat er buiten gebeurt en te gebeuren staat, vertalen de meesterdocenten naar concrete leerlijnen.
— Aleida Post - manager Bureau Onderwijs Cibap

Ambitie

Actueel en toekomstgericht vakonderwijs begint met breed zicht op ontwikkelingen en behoeften in de arbeidsmarkt. En met maximale verbinding tussen binnen en buiten. Met de eerder beschreven maatregelen Cibap Top100, inzet van accountmanagers en het alumni-beleid zijn er concrete tools én samenwerkingen om ons curriculum continu te vernieuwen met vraaggestuurde leerlijnen. Deze taak wordt opgepakt door de meesterdocenten.

Vooral digitale, technologische en online ontwikkelingen vragen (eisen!) een up-to-date en flexibel lesaanbod. Wij concentreren ons hierbij op e-commerce. Daarmee onderstrepen wij tevens onze positie en zichtbaarheid in de regio Zwolle die zich een explosief groeiende e-commerce regio* mag noemen. Mét de bijkomende werkgelegenheid en perspectieven voor de Cibap student.

De vormgeving van onze leerlijnen (inclusief e-commerce) draait om structurele samenwerkingen tussen bedrijfsleven (Top 100), alumni, regionale onderwijsinstellingen en Cibap medewerkers. Voorwaarde daarbij is dat onze mensen op de hoogte zijn van ontwikkelingen én kansen in e-commerce. En dat zij deze weten te verbinden aan creativiteit en toepassingen in marketing, vormgeving en design. Met andere woorden de huidige en toekomstige tijd toepassen in onze leerlijnen. Tegelijk vraagt het ook om het verkennen van de mogelijkheden in de E-cultuur; het snijvlak van design, technologische innovatie en maatschappij (rapport van de Raad van Cultuur).

Maatregelen

  • Investeren in het monitoren, beschrijven en intern presenteren (draagkracht, inspiratie) van ontwikkelingen en behoeften.
  • Analyseren van de arbeidsmarkt, beschrijven effecten van de arbeidsmarktontwikkelingen op het onderwijs van Cibap.
  • Vertalen van de ontwikkelingen en behoeften naar bestaande leerlijnen.
  • Zorgdragen voor projecten met een e-commerce insteek
  • Leergang e-commerce voor docenten ontwikkelen/inkopen.
  • Uitbouwen van het netwerk van kennis en kunde dat beschikbaar is in de regio (TopCentrum)
 

Meetbaar, zichtbaar

  • 1x per halfjaar publicatie van de update van het Top 100 bestand door Bureau Bedrijfscontacten.
  • 1x per halfjaar publicatie van de samenwerkingen met relaties uit het Top 100 bestand.
  • 1x per kwartaal uitwisseling met meesterdocenten, actie accountmanagers.
  • 1x per jaar uitwisseling n.a.v. Cibap BPV bedrijven-enquête door Bureau Bedrijfscontacten.
  • 1x per halfjaar uitwisseling informatie uit Cibap student-enquêtes door coördinator Kwaliteit.
  • 1x per jaar actualisatie leerlijnen Omgevingsbewustzijn, Creativiteit, Communicatie, Ondernemendheid en Vakmanschap.
  •  

Ontwerpfabriek

tref- en kruispunt

In de Cibap ontwerpfabriek halen we actuele en relevante kennis en ontwikkelingen naar binnen door middel van lezingen, workshops en instructiebijeenkomsten. Cibap Ontwerpfabriek is een community of makers and learners.
— Ellen Bosman - kwartiermaker

Ambitie

Met de Ontwerpfabriek tillen we materiaalkennis naar een hoger niveau. Doel is om studenten in aanraking te laten komen met nog meer materialen waar ontwerpers en vormgevers in de arbeidspraktijk mee werken. Zo ontwikkelen studenten bredere en diepere kennis die ze kunnen toepassen in eigen producten en presentaties, zowel op school als tijdens de BPV. Actief experimenteren met (innovatieve) materialen en leren werken met materiaalboeken stimuleert creativiteit. Naast praktische kennis van de materialen weten de studenten ook waar deze vandaan komen en wie de belangrijkste spelers op de markt zijn als het gaat om fabrikanten.

 

Verder organiseren we mede op aandringen van de Studentenraad en de docenten Omgevingsbewustzijn een Duurzaamheidsproject met de werktitel Playground No Waste. Studenten worden uitgedaagd voor bestaande producten, restproducten en afvalproducten nieuwe toepassingen te verzinnen

Maatregelen

  • Naast de expositieruimte van Materia een tweede ruimte inrichten met producten van een aantal gerenommeerde fabrikanten op het gebied van (interieur)materialen.
  • Met de accountmanagers van de bedrijven afspraken maken over het up-to-date houden van de collectie.
  • Lezingen en workshops door fabrikanten en professionals uit de markt organiseren en hiervoor studenten, docenten, alumni en externe partners uitnodigen.
  • Organiseren Playground No Waste.
   

Meetbaar, zichtbaar

  • Inrichting ruimte in 2019, actie kwartiermaker
  • Ruimte volledig operationeel in 2020, actie kwartiermaker
  • Agenda ontwerpfabriek bevat activiteiten vanuit Materia en Material District, actie kwartiermaker
  • 1x per jaar uitwisseling met meesterdocenten actie Marketing & Communicatie & accountmanagers, actie kwartiermaker
  • Playground No Waste heeft plaatsgevonden en is geëvalueerd.
 

Cibap in Company

Cibap leidt op voor en mét de arbeidsmarkt. Samen met het bedrijfsleven geven wij daaraan concrete invulling met het concept Cibap in Company. Het is dé manier om studenten nu al onderdeel te maken van de praktijk waarin zij straks hun plek moeten vinden.
— Elias Tieleman - meesterdocent Cibap
 

Ambitie

De praktijk is onmisbaar in vakonderwijs. Daarom halen we het bedrijfsleven naar binnen wanneer en waar het kan. Zo ook in de Ontwerpfabriek, de praktijkplek binnen onze school waar we de nadruk leggen op ‘modern vakmanschap’.

Hierbij is een concrete businesscase uit het bedrijfsleven het uitgangspunt. Cibap-studenten gaan hier samen met hbo-studenten en vakmensen uit het werkveld mee aan de slag. Ook de opdrachtgever vervult een rol in het leerproces. Samen werken zij nieuwe ideeën uit, experimenteren ze met materialen en technieken en komen ze tot innovatieve oplossingen. Vaak over de volle breedte van het creatieve werkveld. Keuzedelen als ‘Experimenteren met materialen en middelen’ en ‘Duurzaamheid in beroep’ zijn hierin verweven. Het doel voor de kwaliteitsagenda is het voortzetten en verder uitbouwen van deze nieuwe vorm van onderwijs, die we ‘Cibap in Company’ noemen, waarbij we ons met name richten op het betrekken van de professional bij de uitvoering van de opdrachten door de studentengroepen. De docent is daarbij vooral gericht op het ondersteunen van het leerproces.

Maatregelen

  • Inzet van professionals bij elk CIC project, waardoor de driehoek rond de studentengroep wordt gerealiseerd.
 

Meetbaar, zichtbaar

  • 10 business cases per semester, begeleid door een professional, contact gerealiseerd door de meesterdocent

Vervolg verbeterplan BPV

Waar de studenten in het algemeen goed over te spreken zijn, is de wijze waarop de begeleiding tijdens de BPV is opgezet. Waar het aankomt op het vaststellen en beschrijven van concrete leerdoelen vóór aanvang van een stage, geven vrijwel alle studenten aan hierbij graag ondersteund te worden. Een enkeling weet precies wat hij of zij uit de stage wil halen, het merendeel vindt het echter fijn hierover te praten met de studiecoach of BPV-begeleider.
— Uit: verslag studentenpanels t.b.v evaluatie BPV verbeterplan

Ambitie

Een optimale aansluiting tussen onderwijs en praktijk is onze missie. Met het verbeterplan BPV treffen wij concrete maatregelen om die aansluiting verder te optimaliseren. Of wij daarmee de juiste koers varen, dat vragen wij onze studenten ieder jaar. Zo ook dit jaar, via enquêtes én door met ze om tafel te gaan.

Bij de evaluatie van de maatregelen uit het verbeterplan BPV is geconstateerd dat studenten meer behoefte hebben aan ondersteuning bij het matchingsproces: wat wil ik en kan ik leren tijdens de BPV en bij welk (soort) bedrijf kan ik daarom het best terecht?

Maatregelen

  • Meer aandacht voor stagevoorbereiding tijdens de lessen Omgevingsbewustzijn.
  • Inzet consultant voor het optimaal inzetten van de tool die binnen Eduarte beschikbaar is.

Meetbaar, zichtbaar

  • Curriculum wordt aangepast en is zichtbaar gewijzigd in 2019-2020, actie Bureau Bedrijfscontacten en meesterdocent Omgevingsbewustzijn.
  • Gebruik van de tool in Eduarte is geoptimaliseerd in 2020, actie Bureau Bedrijfscontacten.
  • Relevante vragen uit Cibap student enquete + opmerkingenveld laten een verbetering zien. Actie Bureau Bedrijfscontacten.

Leven Lang Ontwikkelen

voor iedereen die wil (en moet) blijven leren

Een leven lang ontwikkelen en leren gaat iedereen aan. Tijden veranderen en de arbeidsmarkt beweegt in rap tempo mee; veel banen van nu bestaan over tien jaar niet meer, tegelijk komen er steeds nieuwe bij. Daarom zetten wij actief in op een leven lang ontwikkelen (LLO). Voor onze studenten, medewerkers en voor iedereen die wil blijven leren.
— Aleida Post - manager Bureau Onderwijs Cibap

Ambitie

Met een scherpere focus op LLO sluiten wij aan op het bestuursakkoord van de MBO Raad en het ministerie van OCW en bovenal op de scholings- en ontwikkelbehoeften in de regio. Dat doen we onder meer door met drie andere Zwolse mbo-instellingen de handen ineen te slaan (de Zwolse 4, zie bijlage: De kwaliteitsagenda mbo van de regio Zwolle) én door LLO prominenter te maken binnen ons scholingsaanbod. Voor studenten en in het bijzonder voor werkenden die zich sinds kort of al langer op de arbeidsmarkt begeven.

 

Binnen de groep werkenden richten wij ons de komende jaren sterk op Cibap alumni - tevens als logisch onderdeel van de maatregel Alumni INcontact. We zetten ons alumni-netwerk in om het aanbod binnen LLO te verbreden en verdiepen met kennis van alumni voor alumni. Met andere woorden: we creëren aanbod voor buiten door buiten naar binnen te halen.

 

Door het de alumni zelf te vragen brengen we de ontwikkelbehoefte in kaart. Zo kunnen we een (bij)scholingsprogramma ontwikkelen en aanbieden dat relevant en passend is voor deze en andere werkenden. Tegelijk kunnen we alumni - met hun actuele kennis - als (gast)docenten inzetten.

 

Maatregelen

  • Deskresearch zoals genoemd bij maatregel Alumni INbeeld.
  • Verbinding met en activatie van het alumni-netwerk, zoals genoemd bij maatregel Alumni INcontact.
  • In kaart brengen ontwikkelbehoefte alumni.
  • Verder verkennen markt en ontwikkelbehoefte bedrijfsleven regio Zwolle.
  • Ontwikkelen van (bij)scholingsprogramma’s (voor alumni).
 

Meetbaar, zichtbaar

  • Er ligt een concreet aanbod voor alumni in 2020, actie Bureau Onderwijs.

Indicatoren Kwaliteit

Zoals te lezen valt in de paragraaf over Participatie en borging maken we gebruik van de bestaande kwaliteitscyclus en voegen daar het volgende aan toe.

  1. Met het Platform Cibap Active willen we met studenten in gesprek over de vraag of ons onderwijs praktijkrealistisch is en gericht op de bestaande arbeidsmarkt.

    In 2020 geven studenten het onderwijs op dit gebied het cijfer 6,5.
    In 2022 geven studenten het onderwijs op dit gebied het cijfer 7.

  2. Verder wordt in de JOB monitor de vraag gesteld:
    Sluit wat je op school leert voldoende aan bij wat je moet kunnen op stage? De score op deze vraag was in 2016: 3.5 op een vijfpuntschaal.
    In 2018 zagen we een afname naar 3.0.
    Voor 2020 is onze ambitie om terug te keren naar het niveau van 2016: 3.5
    Voor 2022 streven we naar de score 3.7.