Ruimte voor eigen én elkaars identiteit

Practoraat Verschillen Waarderen

In de huidige diverse samenleving waar verschillen in identiteit en herkomst groot zijn, zijn waarden als respect, aandacht en verantwoordelijkheid voor elkaar essentieel. Tegelijk moeten jongeren de ruimte hebben voor hun eigen idealen, opvattingen en identiteit. Binnen onze onderwijspraktijk willen en moeten we jongeren begeleiden in het vinden van de balans tussen respect voor een ander en de nodige ruimte voor zichzelf.
— Ilse Ouwens, meesterdocent Omgevingsbewustzijn 

Ambitie

De christelijke vakscholen zijn onderling verbonden in de Federatie Christelijk MBO. Hierbinnen delen wij het Kwaliteitskompas waarmee we vanuit onze gezamenlijke dromen en waarden richting geven aan ons christelijk mbo-onderwijs. Dat doen wij met tien punten, waarvan de laatste is:

‘Wij staan onderwijs voor dat inspireert te dromen van en te werken aan een humane, solidaire en duurzame wereld, waarin alle mensen leven met respect, aandacht, inzet en verantwoordelijkheid voor elkaar en de aarde.’

Het practoraat Verschillen Waarderen wil handen en voeten geven aan het in de praktijk brengen van dit ideaal. Een ingewikkelde maar bovenal betekenisvolle opdracht waar wij als Cibap graag aan bijdragen. Bovendien zien wij logische verbanden met het voor ons eveneens belangrijke thema Internationalisering. Een samenwerking met het practoraat kan m.b.t. dit thema tot nieuwe inzichten en perspectieven leiden.

Maatregelen

  • Aansluiten bij fysieke en digitale ontmoetingen georganiseerd door het practoraat, waarbij docenten en andere belanghebbenden met elkaar van gedachten wisselen en elkaar verder helpen bij de implementatie van ‘punt 10’ in het onderwijs.
  • Medewerkers vrijmaken voor het volgen van door het practoraat georganiseerde workshops rondom het thema Verschillen Waarderen.
  • Docenten laten deelnemen aan door het practoraat georganiseerde inspiratietour langs verschillende ROC’s. Dit om kennisdeling te bevorderen.
  • Ontwikkelen/herbeschrijven curriculum in samenwerking met het practoraat.
  • Aansluiting zoeken met gerelateerde mbo-practoraten (b.v. Burgerschap, Brede Vorming en Ondernemen in verandering)

Meetbaar, zichtbaar

  • Bijeenkomsten en workshops hebben plaatsgevonden.
  • Docenten en studenten ervaren de identiteit van het Cibap in studiedagen, vierdagen en in programma’s als de breakdag.