Student in beeld

begeleiding én persoonlijke aandacht

Voelt een student zich thuis en op z’n plek binnen de opleiding dan is de kans op uitval aanzienlijk kleiner. Elke jongere, juist ook de kwetsbare, verdient daarom aandacht én begeleiding. Al in de eerste fase van de opleiding, voordat de eerste signalen van potentieel uitval zich tonen
— Giny Torenbosch - teammanager en docent Ontwerp & Ruimte Cibap

Ambitie

Voor alle jongeren, en in het bijzonder voor de kwetsbare individuen, is betrokkenheid en oplettendheid vanuit de school essentieel voor studiesucces. Met aandacht, persoonlijke begeleiding en georganiseerde samenwerkingen houden wij onze studenten in beeld. En op het pad richting een duurzame plek op de arbeidsmarkt.

  1. Professionaliseren begeleiding

    Begeleiding is een sleutelwoord in het voorkomen van uitval en VSV. Uiteraard is er aandacht op het moment dat ziekte en verzuim zich als eerste tekenen voordoen, maar we zien vooral ook de kracht en waarde van preventieve maatregelen. Daarom professionaliseren wij onze vroegtijdige begeleiding:

    Door mijn tijd op het Cibap ben ik als persoon heel erg gegroeid. Hier op school doen we veel aan zelfontwikkeling en word je goed begeleid als je hier behoefte aan hebt.
    — Julia de Vos, student Mediavormgever
    • Al in fase 0 van de opleiding (intake) krijgt de student begeleiding bij het ontdekken van zijn succesfactoren en kritische factoren. Aansluitend, maar pas nadat de student is ingeschreven, volgt een advies over een passende opleiding en ondersteuning.
    • De student ontdekt tijdens studieloopbaan adviesgesprekken of hij iets aan zijn studie-attitude en beroepshouding moet veranderen en weet - indien nodig - op tijd of hij een alternatieve opleiding moet verkennen. De studieloopbaan is helder voor de student op het moment dat hij het bindend studieadvies krijgt.
    • Er worden trajecten ontwikkeld en aangemaakt voor Eduarte, rekening houdend met passend onderwijs, bindend studieadvies, 1 april regeling en de regelingen volgend op de AVG.
  2. Ziekte- en verzuimbeleid

    Bij feitelijk verzuim verbreden en verscherpen wij het bestaande beleid. We werken aan een ‘Arbodienst voor studenten’, vergelijkbaar met die uit het bedrijfsleven (verzuim- en inloopspreekuur, advies door schoolarts etc.) Voor de student is dit tevens een kennismaking met de geldende procedures op de werkelijke arbeidsmarkt. Verdere maatregelen behelzen huisbezoeken, de inzet van hedendaagse communicatiemiddelen (WhatsApp) én nog meer focus op persoonlijke aandacht: een kaartje sturen, bellen, appen. Echt en oprecht contact houden.

  3. Samenwerkingsverbanden

    Vsv-beleid gaat wat ons betreft ook over samenwerken: verbanden met partijen binnen de regio. Zo is er een nauwe samenwerking met de gemeente en andere scholen in de vsv-groep verzuimaanpak. Hierin zijn korte lijnen met een vaste leerplichtambtenaar, die vanuit die rol ook een preventieve bijdrage levert.

    Tevens is er het gezamenlijke initiatief Plusvoorziening (Zwolle en Hardenberg). In deze alternatieve onderwijsvorm krijgen kwetsbare en overbelaste jongeren met een moeilijke thuissituatie de gelegenheid om een time-out te nemen. Ze zijn even bezig met zichzelf en met werkzaamheden die minder druk en stress bij ze neerleggen. Tegelijk blijven ze wel in de flow van het onderwijs. Doel: ze vinden balans en stromen vervolgens weer in.

    VSV staat voor voortijdig schoolverlaten. Vsv’ers zijn jongeren van 12 tot 23 jaar die zonder startkwalificatie Het vsv‐percentage staat voor het aantal vsv'ers als percentage van het aantal onderwijsstudenten die aan het begin van het scho het onderwijs verlaten. Het vsv-percentage staat voor het aantal vsv’ers als percentage van het aantal onder- De norm voor niveau 4 studenten in schooljaar 2016 ‐ 2017 is 2,75% en voor niveau 3 is de norm 3,6%. wijsstudenten die aan het begin van het schooljaar ingeschreven staan. De norm voor niveau 4 studenten in schooljaar 2016-2017 is 2,75% en voor niveau 3 is de norm 3,6%.

Maatregelen

  • Scholing vanuit BSS in samenwerking met externe deskundigheid waarbij fase 0 en fase 1-teams leren succesfactoren en kritische factoren te herkennen en leren advies uit te brengen.
  • Inhoud bepalen en vormgeven van trajecten in Eduarte.

Zichtbaar

  • De toepassing "Trajecten" in Eduarte wordt functioneel ingezet in 2019. Actie Bureau Student Support en ICT.
  • De Arbodienst voor studenten (werktitel) wordt opgezet in 2019 door Bureau Student Support.
  • Plusvoorziening is beschikbaar. Actie Bureau Student Support.
  • 1x per jaar uitwisseling informatie over begeleiding uit Cibap student-enquêtes, actie coördinator Kwaliteit i.o.m. Bureau Student Support.

Indicatoren

  1. Hoewel gemiddeld nog steeds onder de norm, zien we wel een gestage toename van het percentage VSV. Daarom willen we voor 2020 geen verdere toename (2,8%) en voor 2022 en afname naar 2,5%.
  2. Krijgen kwetsbare jongeren voldoende handreikingen aangeboden? Op deze vraag willen we antwoord krijgen tijdens een Cibap Active Bijeenkomst met studenten en studiecoaches/begeleiders. Deze wordt 1x per jaar gehouden in maart. Het gesprek/de gesprekken worden geleid door een onafhankelijke professional die verslag doet van de bevindingen.