Professioneel met karakter

Professioneel met karakter
—   CibapToekomstboek 2020

Het Cibap leidt op voor een baan of ondernemerschap in de creatieve industrie en bereidt studenten voor op een vervolgopleiding. Als vakschool in de regio Zwolle willen we een kleinschalig topinstituut zijn op het hoogste mbo niveau. Ons onderwijsaanbod richt zich wat niveau 4 opleidingen betreft op de domeinen Ontwerp en Vakmanschap, Ontwerp en Media en Ontwerp en Ruimte. Op het niveau 3 biedt Cibap het domein Ontwerp en Productie. Aan ons palet aan opleidingen [Facts & Figures] voegden wij in september 2017 een achtste toe: International Creative Business Developer*.

Het Cibap richt zich op Noord- en Oost- Nederland. Studenten (en docenten) komen uit deze hele brede regio; van Delfzijl tot Nijmegen, van Winterswijk tot West Terschelling. We hebben een hechte verbinding met de creatieve vakscholen in Nederland, met name met de mbo-instelling SintLucas. Daarnaast zijn er nationaal en internationaal hechte samenwerkingsverbanden met hbo-onderwijsinstellingen, het beroepenveld en het bedrijfsleven. Hiermee sluiten we aan bij de creatieve arbeidsmarkt, worden stages in binnen- en buitenland gecreëerd en spelen we in op landelijke ontwikkelingen. Onze ambitie is om regionaal en landelijk voorop te lopen; een tref- en kruispunt te vormen voor vakonderwijs en creatieve industrie.

Cibap Pro

Het onderwijs dat we aanbieden noemen we Cibap Pro: Praktijk Realistisch Onderwijs. Te midden van werkveld (een breed scala aan creatief professionals), diverse externe opdrachtgevers en docenten zetten we de student zelf aan het roer van -en centraal in- zijn of haar onderwijstraject. We bieden de student maatwerk; versnellen kan en mag, verdiepen en verbreden ook.

Kerncompetenties, Meesterdocenten, Leerlijnen

Vijf kernwaarden vormen de basis en daarmee het fundament van Cibap Pro, als essentiële competenties voor de ontwikkeling van onze studenten tot professionals: creativiteit, vakmanschap, ondernemendheid, communicatie en omgevingsbewustzijn. Meesterdocenten, zijn gekoppeld aan de kernwaarden en maken een essentieel onderdeel uit van Cibap PRO. Zij borgen onze banden met ‘buiten’ en zorgen dat actuele ontwikkelingen in het werkveld worden waargenomen en hun weerslag vinden in onze leerlijnen.

De ontwerpfabriek;
waar creatieve industrie en vakonderwijs samenkomen

Ons onderwijsconcept komt volledig tot zijn recht in de Ontwerpfabriek. Studenten, creatief professionals en opdrachtgevers brengen wij er direct in contact met elkaar. Hierdoor kunnen we opleiden vóór en mét de creatieve industrie. De Ontwerpfabriek geeft ons de mogelijkheid nog meer de nadruk te leggen op ‘modern vakmanschap’. Onder de noemer ‘Cibap in Company’ werken laatstejaars studenten van verschillende opleidingen er samen aan concrete businesscases. In de driehoek opdrachtgever-creatief professional-docent geven ze nieuwe ideeën vorm, experimenteren ze met materialen en technieken en komen ze tot innovatieve oplossingen. Deze fysieke entourage zorgt voor de omgeving waar de Cibap Pro student optimaal wordt ondersteund. In de toekomst willen we de facilitering van het leerproces van de student borgen door een omgeving te bieden waar geleerd, gewerkt en vooral samengewerkt wordt. Daarvoor zoeken we de samenwerking met creatieve professionals, De Fundatie als museale inspiratiebron en met ArtEZ, hogeschool voor de kunsten.

Cibap strategie

Toekomstboek 2020 naar 2025

De missie, visie en strategie van het Cibap is weergegeven in het Toekomstboek 2020. In de plannen en begrotingen èn de evaluaties hanteren wij dit toekomstboek als de leidraad voor ons handelen. Het organisatie-brede proces dat ten grondslag ligt aan het verdiepen, vervolgen of vernieuwen van die strategie, vergt tijd om het draagvlak en de realisatiekracht te optimaliseren. In het kader van deze kwaliteitsagenda is vroegtijdig gestart met het vaststellen van de thema’s voor het Toekomstboek 2025 dat eind 2019/begin 2020 gereed moet zijn.
Thematafels zijn geformeerd, waaraan de nieuwe strategische thema’s zijn gekoppeld: het zijn:

  1. Pedagogisch Didactische inbedding Cibap Pro fase 1 t/m fase 4
  2. Iedere Student een wereldburger
  3. Creative Technology
  4. Beroepsgericht ontwikkelen (LLO), Alumnibeleid
  5. Ontwerpfabriek als ontmoetings- en inspiratiebron voor studenten en professionals
  6. Uitwerking Strategische Personeelsplan
  7. Cultuur

Elke thematafel heeft kwaliteitsagendapunten benoemd die opgenomen zijn in de kwaliteitsagenda.
In de loop van 2018 en 2019 leveren de thematafels de input op voor het interne en externe gesprek over de strategie van het Cibap, dat uiteindelijk resulteert in het Toekomstboek 2025.

De vertaling naar de kwaliteitsagenda vanuit de thematafels bleek een spannende aangelegenheid.
De opzet gaat uit van een fasering over vier jaar. Dat vereist een hoge mate van voorspellingskracht, immers waar verandert er zoveel als in het onderwijs? Elk jaar bepalen de keuzes van studenten en de ontwikkeling van de arbeidsmarkt welke opleidingen groeien en welke niet. Die actualiteit heeft invloed op de medewerkers die nodig zijn, de facilitering en de contacten met het beroepenveld, ook via de beroepspraktijkvorming. Daarnaast is er de relatieve zekerheid dat studenten drie of vier jaar op school verblijven maar is er dus wel elk jaar een vernieuwing van de studentenpopulatie. Wet- en regelgeving beïnvloedt eveneens het beleid en de beleidskeuzes. Een kwaliteitsstrategie uitzetten voor vier jaar is daarom alleen zeer globaal te realiseren.
Ook bij deze kwaliteitsstrategie is dat met name in het deel ‘indicatoren’ per maatregelen zichtbaar. Wij gaan ervan uit dat bij de reviewmomenten er steeds gekeken wordt of de indicatieve begroting nog steeds als leidraad kan gelden.

Wat de begroting betreft is duidelijk dat Cibap meer gaat uitgeven aan kwaliteitsverbetering dan de indicatie van de te ontvangen middelen aangeeft. Wij zijn ons hiervan bewust. De keuze is om toch de totale set aan maatregelen die wij gaan invoeren te verhelderen, en het surplus bedrag dat daarmee gemoeid is als instelling in de eigen exploitatie jaarbegroting op te nemen. Hiermee maken wij duidelijk dat wij de aangegeven ambities ook werkelijk gaan waarmaken: dat past bij ons!

Participatie en borging

De participatie van studenten, medewerkers en omgeving in de thema’s uit de kwaliteitsagenda krijgt vorm binnen de bestaande structuur en cyclus voor kwaliteitsborging. We maken gebruik van enquêtes en geplande gespreksmomenten.

Cibap student enquête

Halverwege het semester krijgen alle studenten die op school zijn de Cibap student enquête met vragen over

  • Organisatorische zaken zoals roosters, toetsing en vervanging
  • De kwaliteit en beschikbaarheid van begeleiding
  • De inhoud van het lesprogramma:
    • zijn de lessen leerzaam,
    • sluiten ze aan bij de verwachtingen nu
    • en sluiten ze aan bij het toekomstperspectief dat de student voor zichzelf heeft


Bij elk onderdeel krijgt de student de mogelijkheid tot het plaatsen van opmerkingen.

Studentenpanels

De kwantitatieve en kwalitatieve gegevens die uit de student enquêtes komen worden geanalyseerd door het opleidingsteam en zij beleggen een bijeenkomst van het studentenpanel. Tijdens het panel gaan studenten en docenten/teamleiding in gesprek over de signalen uit de enquête en over oplossingen voor mogelijke problemen. Het verslag van panelgesprek, in combinatie met de resultaten van de enquête wordt gedeeld met het team, met de studenten en met de directie.

BPV enquêtes

Studenten die op stage zijn krijgen aan het einde van hun stage-periode de Cibap BPV studenten-enquête voorgelegd met vragen over de voorbereiding op de stage, leerdoelen en verwachtingen en de begeleiding tijdens de stage.

Contactpersonen bij de BPV bedrijven (omgeving) krijgen 1x per jaar een vragenlijst: de BPV bedrijven enquête. Deze bevat vragen over de informatievoorziening, de beoordeling (in het algemeen), de begeleidende rol van school tijdens de stage en de kwaliteit van de Cibap student (in het algemeen).

Kwaliteitsgesprekken met CvB

1x per semester zijn er kwaliteitsgesprekken tussen College van Bestuur en het management van de opleidingsteams. De agenda bevat altijd dezelfde thema’s: Studenten, Medewerkers en Omgeving. Binnen de thema’s kunnen per serie gesprekken verschillende accenten worden gelegd. Basisinformatie wordt gegeven in de kwaliteitsmonitor. Hier krijgen ook de enquêtes en panelgesprekken een nadrukkelijke plek. Ook wordt de relatie met de teamjaarplannen en het onderdeel Kwaliteit daarin gelegd. Na afronding van de gesprekken maakt het CvB de balans op en komt met conclusies en aanbevelingen die managementbreed en met studentenraad en ouderadviesraad worden gedeeld. Deze werkwijze wordt gehanteerd sinds 2015.

Kwaliteitsagenda

Het bespreken van de ambities voor de kwaliteitsagenda is onder meer via bovenstaande route tot stand gekomen. De terugkoppeling over de vorderingen zal op dezelfde manier plaatsvinden: elk semester een analyse van de Cibap studenten enquêtes en de BPV bedrijven-enquête, een terugkoppeling van de gesprekken die in de studentenpanels hebben plaatsgevonden en rapportage van de voortgang tijdens de kwaliteitsgesprekken met het management van de opleidingsteams.

Cibap Active

Nadenkend over de manier waarop we participatie kunnen vormgeven over thema’s die vanuit de kwaliteitsagenda gedeeld kunnen, zal Cibap Active worden ingericht. Dit is een platform dat bestaat uit studenten vanuit alle domeinen en alle opleidingen. Cibap Active gaat zich bezighouden met de thema’s uit de kwaliteitsagenda. Het platform wordt geraadpleegd over deze thema’s, evalueert en geeft adviezen. Ook de studentenraad is hierin opgenomen, om de relatie te kunnen leggen met de ontwikkelingen binnen onze vakschool die zij volgen. Cibap Active kan vragen om specifieke informatie of suggesties doen voor evaluaties.

Binnen Cibap Active wordt het al bestaande Cibap Issue Council opgenomen. Het Issue council is een platform met afvaardiging vanuit studenten, docenten en omgeving. Zij bespreken actuele gebeurtenissen en thema’s en besluiten hoe zij zich daartoe verhouden.

Cibap Facts & Figures

Omwille van de leesbaarheid van tekst en tabellen zijn de cijfermatige gegevens opgenomen in de bijlage Cibap Facts & Figures. Het volgende is hierin opgenomen:

  • Demografische gegevens
  • Arbeidsmarktrendement
  • Mediavormgever en de creatieve industrie
  • Doorstroom Hbo
  • Waar komen Cibap studenten terecht?
  • Succes eerstejaars
  • Voortijdig Schoolverlaten
  • Jaarresultaat
  • Diplomaresultaat
  • Startersresultaat
  • Medewerkersonderzoek