Inleiding

Grenzeloos onderwijs voor een toekomst vol kansen

Grenzen vervagen steeds meer, er valt daarom nog veel te leren en ontdekken over andere culturen. Naar mijn mening doe je dat het beste, door het met je eigen ogen te zien. Daarom vind ik het belangrijk dat mijn opleiding net zoveel aandacht besteed aan internationalisering als aan het eindexamen Nederlands.
— Mees Rooij, student Creatief Vakman

Cibap richt de blik op internationaal, in de volste breedte. Daarmee sluiten wij aan bij de ambities van het mbo-onderwijs én bij die van de creatieve industrie. De voornaamste reden van onze internationale focus is uiteraard onze student. Grenzeloos kijken en leren vergroot immers mogelijkheden en kansen. Voor de Cibap student, voor iedereen.

Internationalisering staat stevig op de kaart en hoog op de agenda. In hun rapport ‘Ontwerp voor de toekomst’ besteedt de Raad voor Cultuur ruim aandacht aan het belang van internationale oriëntatie. ‘De ontwerpsector is steeds actiever aanwezig op het wereldtoneel en er vinden volop internationale uitwisselingen plaats’, zo schrijven zij. Wij onderschrijven het.

Ook in de regio Zwolle is internationalisering een prominent agendapunt. Volgens de Regio Zwolle Monitor 2017 groeit het aantal exporterende bedrijven in de regio. Ook is het belang van de regio Zwolle in de totale nationale export en import de laatste jaren toegenomen. Een mooie, kansrijke regio voor ons vakonderwijs. En meer nog: voor onze studenten.

In een wereld en tijd waar grenzen en afstanden vervagen, zien wij het als onze taak om de student van vandaag voor te bereiden op het internationale karakter van morgen. Werk en arbeidsmarkt worden steeds complexer. Generieke vaardigheden zoals rekenen én taal worden daarmee steeds belangrijker voor het vakmanschap in de (nabije) toekomst. Reden voor Cibap om de Engelse taal prominenter op de kaart te zetten.

Ook digivaardigheid en technologisch bewustzijn hebben onze volste aandacht. Onder de noemer Creative Technology verbinden wij technologie met creativiteit. We leggen scherp de focus op meer technologie binnen ons creatieve onderwijs. ‘De creatieve industrie is een sterke toepasser van nieuwe technologie en realiseert daarmee innovatieve oplossingen’, zo valt te lezen in de Kennis- en Innovatieagenda Creatieve Industrie. Ook dát onderschrijven wij.

Internationalisering

Cibap studenten en hun plek in de wereld

Iedereen is wereldburger. Althans, dat is wat de snel globaliserende wereld van ons verwacht. Dichtbij - privé, op de arbeidsmarkt en in het onderwijs - komen we steeds vaker in aanraking met andere talen en achtergronden. Daarom bereiden we onze studenten voor op een internationale en interculturele samenleving. Oftewel, de student tools en ruimte bieden om zijn wereldburgerschap (verder) te ontwikkelen.
— Gerrit de Graaf - teammanager Cibap

Ambitie

De Onderwijsraad vindt dat iedereen bij het verlaten van het onderwijs ‘internationaal competent’ hoort te zijn. Dat vinden wij ook. Studenten (én docenten) moeten over kennis en vaardigheden beschikken waarmee ze in internationale contexten, zowel in buiten- en binnenland, kunnen communiceren en samenwerken. Dat maakt wendbaarder en biedt gelijkere kansen op de arbeidsmarkt.

De eerste stap richting internationalisering zetten wij door - in samenwerking met Bureau Onderwijs - bestaande curricula door te lichten en opnieuw te beschrijven. We voorzien projecten, Omgevingsbewustzijn, Communicatie en Ondernemen van internationale contexten en perspectieven. Daarbij gaat het vooral over buiten naar binnen halen. En vice versa.

Ons bureau BPV brengt internationale stagebedrijven in kaart en onderhoudt het partnernetwerk. Doel is om het bestaande netwerk uit te breiden met minimaal twee veelbetekenende partners en om de internationale creatieve industrie verder te verkennen.

Tevens onderzoeken wij de mogelijkheid om samen met SintLucas in geselecteerde landen eigen locaties (centrale hubs) te hebben voor buitenlandse stages, bezoeken en excursies. Zo bouwen we tegelijk aan ons buitenlandse netwerk en aan mogelijkheden voor onze studenten.

Maatregelen

  • Aanpassen curriculum.
  • uitbreiden aantal buitenlandstages en stagebedrijven in het buitenland
  • Centrale hubs in het buitenland.

Meetbaar, zichtbaar

  • Curricula doorgelicht een opnieuw beschreven in 2019, actie Bureau Onderwijs.
  • Onderzoek naar internationale hubs is afgerond in 2019 door coördinator internationalisering in samenwerking met collega SintLucas.
  • Afspraken met twee netwerkpartners in het buitenland in 2020 en vier buitenlandse netwerkpartners in 2022
  • Het aantal stages in het buitenland is toegenomen met 10% in 2020 en 12% in 2022. Beide toenames worden berekend ten opzichte van de situatie in 2018.

Virtual classrooms

Kansrijke verbindingen door online verbinding

Met virtual classrooms halen we internationalisering letterlijk in huis. Scholen, bedrijven, gastdocenten en -sprekers van binnen en buiten de grenzen komen virtueel onze klaslokalen binnen. De student wordt intercultureel bewust en vaardig, tevens krijgt de taalvaardigheid een praktische impuls.
— Jos Tomassen - Business Relations, coördinator Internationalisering, docent Cibap

Ambitie

Met virtual classroom (VC) maken we het opdoen van internationale en interculturele ervaring bereikbaar voor iedere student. Ook zonder een stage in het buitenland kunnen studenten op deze manier communiceren en samenwerken met studenten, bedrijven en de creatieve industrie uit andere landen en culturen.

Met VC als standaard onderdeel van de Cibap curricula werken studenten binnen een internationale context virtueel samen aan kortlopende projecten en delen zij op deze manier onder meer kennis en stage-ervaringen. Docenten nemen volop deel aan het proces en ontwikkelen daarmee de vaardigheden die nodig zijn om VC succesvol te implementeren en toe te passen binnen de curricula. Daarvoor wordt een programma ontwikkeld gericht op de nodige operationele competenties.

VC is tevens instrument om samenwerkingen met bestaande buitenlandse partners naar een hoger niveau te tillen. En om nieuwe verbindingen aan te gaan met bedrijven en onderwijsinstellingen waar VC eveneens onderdeel is van het curriculum. Hierbij verdiepen wij specifiek de samenwerking met Leading Business en onze partnerschool Sint Lucas (Eindhoven) om met de daar aanwezige VC-ervaring grote stappen te zetten.

Maatregelen

  • Research en ervaring opdoen m.b.t. gebruik, toepassingen en mogelijkheden VC.
  • Projectteam opzetten en faciliteren
  • Opzetten plan van aanpak: ambitie en kaders duidelijk maken aan teams (mobiliseren/activatie interne organisatie).
  • Aanschaf VC installatie(s).
  • Ontwikkelen programma operationele competenties docenten.
  • VC-projecten definiëren en herschrijven curricula.

Meetbaar, zichtbaar

  • Projectteam is operationeel in 2019
  • VC installaties zijn aangeschaft in 2019.
  • VC is operationeel in 2020.

Tweetalig onderwijs

Taal, voorwaarde voor grenzeloos samenwerken

Tweetalig onderwijs behelst meer dan het goed kunnen spreken van een taal. Engels is geen doel op zich, maar een voorwaarde. Het is de verbindende taal; je moet elkaar kunnen begrijpen anders kún je niet samenwerken.
— Frank Lafeber - coördinator Taal & rekenteam en docent Cibap

Ambitie

De implementatie van tweetalig onderwijs gaat naast het verbeteren van de taalvaardigheid (Engels) vooral over internationalisering van onze opleidingen. Een veelomvattende, grote stap. Daarom kiezen wij ervoor in eerste instantie bij het domein Ontwerp & Ruimte per 2020/2021 tweetalig aan te bieden. Hiervoor vormt onze tweetalige opleiding International Creative business Developer (ICBD) op bepaalde vlakken een blauwdruk.

Een onderdeel van het curriculum is het behalen van het internationaal erkende certificaat Cambridge Engels FCE, waarbij studenten examen doen op het hogere niveau B1-B2. Docenten worden nog een niveau hoger (C1) geschoold. Daarnaast wordt het curriculum vormgegeven volgens de CLIL-methodiek, waarbij de focus ligt op verbetering van de Engelse taal en het bewustzijn hiervan.

Rode draad door het tweetalig onderwijs bij Ontwerp & Ruimte - is echter internationalisering & wereldburgerschap, waarbij wij voor de invulling van het curriculum focussen op onder meer internationale stages en excursies, uitwisselingen met buitenlandse studenten, samenwerken aan projecten via onder meer VC en de leerlijn e-commerce. Zie ook eerder genoemde maatregel betreffende Internationalisering.

Maatregelen

  • Opzetten plan van aanpak implementatie tweetalig onderwijs.
  • Herbeschrijven curriculum Ontwerp & Ruimte door meesterdocenten.

Meetbaar, zichtbaar

  • Plan van aanpak in 2019 door coördinator taal- en rekencentrum
  • Docenten zijn opgeleid in 2020
  • Herschrijven curriculum voor 2019-2020 door meesterdocenten en coördinator taal- en rekencentrum

Creative Technology

Ontwikkeling leerlijnen en inkoop programma’s

Technologie moet met urgentie een voorname plek krijgen binnen het onderwijs. Specifiek binnen het creatief onderwijs. Met Creative Technology focussen wij op bewustwording van technologie en de meerwaarde ervan voor studenten, docenten, onderwijs en arbeidsmarkt
— Gregor Rausch, teammanager Cibap

Ambitie

Bestaande en toekomstige technologieën kunnen (zullen) een grote bijdrage leveren aan de kwaliteit van het onderwijs. En meer nog: aan de verdieping van ons creatief onderwijs. Door technologie tot fundament van onze curricula te maken, bereiden wij studenten voor op dat wat de toekomstige arbeidsmarkt van ze vraagt: innovatiekracht. Oftewel de vaardigheid om bestaande technologieën te combineren en zo tot iets nieuws te komen. Daar is creativiteit voor nodig.

Met het thema Creative Technology koppelen wij creativiteit aan technologie. Op verschillende manieren maken wij Creative Technology onderdeel van ons DNA, ons denken en doen. Stap één is bewustwording creëren bij onze docenten. Daarvoor ontwikkelen we praktische programma’s en kopen we kennis in bij IT Performance House (ITPH), onze partner in technologie.

Vervolgens ligt de focus op de beschrijving en uitwerking van curricula en de ontwikkeling van leerlijnen voor studenten. Hiervoor werken wij eveneens samen met ITPH, die bovendien direct naast onze vakschool is gevestigd.

Ook de Ontwerpfabriek vormt een belangrijke faciliterende pijler binnen Creative Technology. Het is de plek waar ontwikkelen, experimenteren en prototyping alle ruimte krijgen. Hier is tevens een directe verbinding met het regionale bedrijfsleven, waarmee ook Ondernemerschap deel uitmaakt van Creative Technology.

Maatregelen

  • Beschrijven en ontwikkelen curriculum door meesterdocenten.
  • Ontwikkelen leerlijnen c.q. integratie met andere leerlijnen zoals e-commerce.
  • Creëren bewustwording bij en scholing van docenten.
  • Ontwikkelen en inkopen programma’s

Meetbaar, zichtbaar

  • Matching programma ITPH en bestaande curriculum in 2019 (actie ITPH, meesterdocenten, bureau Onderwijs).
  • Uitwisseling informatie uit Cibap student-enquêtes door coördinator Kwaliteit
  • Programma ITPH gereed voor 2019-2020

Excellentieprogramma's

Continuering bestaande excellentieprogramma’s

Met excellentieprogramma’s sluiten we beter aan op vragen uit de arbeidsmarkt. Bovendien dragen de programma’s bij aan onderwijsvernieuwing én -verbetering. Voornaamste is dat we studenten motiveren het beste uit zichzelf te halen. Met alle kansen die zij daarmee voor zichzelf creëren.
— Cor de Koning, directeur Onderwijs en ondernemerschap

Ambitie

Cibap geeft studenten alle ruimte. Om te verdiepen én om te verbreden. Sinds 2015 hebben studenten daarom een aantal mogelijkheden om hun studie breder in te vullen. Zo zijn er de tweetalige opleiding International Creative Business Developer (ICBD) op niveau 5. Dit traject voeren wij uit in samenwerking met het LOI AD Media Design. Daarnaast bieden wij het bachelortraject Visual Communication aan op niveau 6. Dit laatste bachelortraject voeren we uit in samenwerking met SintLucas en de University of Northampton.

Met deze trajecten bouwen we aan een toekomstbestendige aansluiting op de arbeidsmarkt.

Vanuit verschillende dossiers (Mediavormgever en Ruimtelijk Vormgever) werken we aan een nieuw dossier op niveau 5 gekoppeld aan het huidige ICBD. De ontwikkeling hiervan wordt begeleid door externe onderwijskundigen. Aanvankelijk was het de bedoeling hierin samen te werken met het bekostigd hbo in de vorm van het ontwikkelen van een AD of aansluitingsprogramma’s richting een of meer bacheloropleidingen. In 2016 is besloten een samenwerking aan te gaan met de LOI en SintLucas/University of Northampton. Cibap heeft tot nu toe de beleidskeuze gemaakt om de bekostiging van het eerste jaar van het huidige aanbod van AD traject Media Design bij ICBD (nu bij LOI) voor de student als organisatie te nemen. Dit maakt het mogelijk om enerzijds een geaccrediteerde AD aan te kunnen bieden, anderzijds om de LOI modules te integreren in het fase 2 en 3 onderwijs van het ICBD. Het tweede en laatste jaar van het AD traject neemt de student voor eigen rekening. Onderzocht wordt of het mogelijk is in samenwerking met Northampton een bachelortraject te realiseren, zoals dat al voor Visual Communication is gebeurd.

Dit onderzoek zal in 2019/2020 worden afgerond, dat is ook het eerste jaar dat studenten ICBD afstuderen bij het Cibap. In de begroting houden wij er rekening mee dat de kosten voor het AD of Bachelortraject ingekocht moeten blijven worden voor degenen die aan de opleiding ICBD zijn begonnen. Mocht het onderzoek tot andere inzichten leiden, of de Hbo ontwikkelingen daartoe aanleiding geven, passen wij de begroting aan.

Binnen het domein Ontwerp en Vakmanschap bieden we voor studenten het excellentieprogramma Restauratieschilderen. Bij dit programma zijn toonaangevende vakspecialisten betrokken, waaronder de Rijksdienst Erfgoed Cultureel. Ook werken we samen met vakschool Nimeto te Utrecht. Dit programma wordt doorontwikkeld naar een certificeerbare eenheid in het kader van een Leven Lang Ontwikkelen. De ontwikkeling wordt bekostigd vanuit de branche OnderhoudNL.

Meetbaar, zichtbaar

  • Rapportage ICBD in DT overleg en plan van aanpak vaststellen/wijzigen.
  • Rapportage Northampton in DT overleg en plan van aanpak vaststellen/wijzigen
  • Rapportage Restauratieschilderen in DT overleg.
  • Uitwisseling informatie uit Cibap student-enquêtes, actie coördinator Kwaliteit.
  • Voorlichtingsbijeenkomsten over 3 excellentieprogramma’s vinden jaarlijks plaats.

Indicatoren kwaliteit

Zoals te lezen valt in de paragraaf over Participatie en borging maken we gebruik van de bestaande kwaliteitscyclus en voegen daar het volgende aan toe:

 
  1. We houden per jaar bij hoeveel studenten er deelnemen aan de trajecten genoemd bij Gelijke kansen voor iedereen.

    We streven naar een procentuele toename van minimaal 20% in 2020 en opnieuw 20% in 2022.

  2. Met het Platform Cibap Active willen we met studenten in gesprek over de vraag of onderwijs bij Cibap uitdagend is en of het aansluit op individuele verwachtingen.

    In 2020 geven studenten het onderwijs op dit gebied het cijfer 6,5
    In 2022 geven studenten het onderwijs op dit gebied het cijfer 7.