Inleiding

If not us, then who?
— Dutch Design Week 2018

Staand middenin de sterk veranderende samenleving stellen wij onze plannen voor de komende jaren op. Ook de kwaliteitsagenda die voorligt maakt daarvan onderdeel uit. Wij kijken ook verder vooruit. Ons toekomstboek 2020 is op dit moment een leidraad voor ons handelen. In thematafels bereiden wij ons voor op de voortzetting van die toekomstvisie, met daaraan gekoppeld de strategische keuzes die wij als vakschool willen maken. In de loop van 2019 zal het toekomstboek 2025 gereed zijn; een voortzetting van de stappen die we al hebben gezet, maar ook met aanscherpingen en verdiepingen en een opnieuw geformuleerd perspectief.
We kijken daarbij steeds naar onze omgeving, onze medewerkers en vooral onze studenten: hoe reageren wij in onze strategie en beleid op die toekomst die zich ontvouwt?

In deze kwaliteitsagenda maken wij een start en koppelen daaraan doelen die wij onszelf stellen om de kwaliteit van ons onderwijs meetbaar, zichtbaar èn merkbaar te verbeteren.
Kijkend naar de mondiale ontwikkelingen realiseren wij ons dat we meer dan ooit creatieve learners en makers nodig hebben om oplossingen te bedenken voor de vraagstukken van morgen. Creativiteit en technologie gaan daarin hand in hand. De creatieve sector fungeert steeds meer als aanjager in de omvangrijke transities die zich in de nabije toekomst in de samenleving voordoen.. Als tref- en kruispunt van de creatieve industrie, willen we ons als vakschool voortdurend en intensief verhouden tot die zich uitbreidende en groeiende topsector, zowel in de regio, als nationaal en internationaal.

We staan daarmee voor grote uitdagingen om ons onderwijs steeds kwalitatief op hoog niveau vorm te geven. Dat vraagt van onze docenten enerzijds de blik naar buiten en tegelijkertijd een voortdurend aansluiten bij wat de mogelijkheden van studenten zijn. Wendbaarheid en vitaliteit van onze medewerkers beschouwen we bij dit alles als kritische succesfactor.
Met SintLucas, onze strategische samenwerkingspartner uit Eindhoven en Boxtel, hebben wij veel gemeen. De regionale contexten zijn verschillend, bovenregionaal bundelen wij onze krachten in de regiestichting ‘No School’. Door middel van onderzoek ontwikkelen we een gefundeerde nieuwe kijk op creatief leren.
Vanuit onze sterke basis, regionaal verankerd en bovenregionaal gericht, bereiden we onze studenten voor op wereldburgerschap: voor de arbeidsmarkt en een leven lang ontwikkelen. We bieden alle kansen voor studenten die zich willen onderscheiden. Ook als het niet vanzelf gaat.

De basis voor ons onderwijs is stevig: vijf kernwaarden richten en sturen de competenties die onze studenten ontwikkelen om in de creatieve industrie hun autonome plek te verwerven. Deze vijf kernwaarden vormen ook het DNA van de strategische keuzes die wij maken voor onze onderwijsvisie maar ook voor ons personeelsbeleid en andere beleidsterreinen.
Deze kwaliteitsagenda gaat over voortdurend verbeteren: zonder kwaliteit geen betekenis. En juist dat willen we zijn: van betekenis voor studenten èn voor de wereld waarin zij een rol gaan vervullen.

Leeswijzer

Deze Cibap Kwaliteitsagenda is zoveel mogelijk opgebouwd volgens de kaders die door de commissie zijn meegegeven. Daar waar er keuzes zijn gemaakt op grond van de Cibap specifieke omstandigheden, is dat aangegeven. Wij hebben ervoor gekozen om zoveel mogelijk in bijlagen en via links verdiepende informatie te geven. Bij de betreffende tekstpassage is een blokje weergegeven met de korte inhoud van die informatie en een doorklikfunctie. Zo is die informatie op het gewenste moment zichtbaar.

Hoofdstuk 1 Cibap: Dit zijn wij geeft de vitale kenmerken van onze vakschool weer. Ook schetsen wij hoe onze kwaliteitsmonitoring is opgebouwd. Vanuit dit gegeven is namelijk invulling gegeven aan het onderdeel ‘indicatoren’ bij de diverse maatregelen.

Hoofdstuk 2 De Creatieve Industrie biedt een inkijk in de ontwikkeling van de creatieve industrie en onze regionale en landelijke positie daarin: de externe oriëntatie. De bronnen die daarbij zijn gehanteerd, alsmede de samenwerkingspartners zijn via de genoemde links te bekijken.

Hoofdstuk 3 Ambities en maatregelen vormt de agenda in alle facetten. Steeds leiden wij het hoofdthema in, waarna we de set maatregelen weergeven die aan dat thema zijn verbonden. Elk thema sluiten wij af met het hoofdstuk meetbaar/zichtbaar. Dit geeft steeds een weergave van de concrete maatregel en realisatiedoelen.

Aan het einde van elk deelhoofdstuk (hoofdthema met maatregelen), sluiten wij af met de indicatoren, waardoor de merkbaarheid voor studenten, medewerkers en omgeving geconcretiseerd en gefaseerd wordt over de komende vier jaar.

In hoofdstuk 4 volgt de begroting, die gerelateerd is aan de maatregelen. Er is voor gekozen om een enigszins stabiele begroting op te stellen voor de komende vier jaar. Op enkele thema’s verwachten wij echter dat bij de midterm review er wijzigingen kunnen optreden in inhoudelijke keuzes en met name de koppeling van de financiën daaraan.