“Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.”

Ruud Gort van Van Swoll Makelaars over creatief ondernemen
Ruud Gort van Van Swoll Makelaars over creatief ondernemen

Creativiteit is een rode draad binnen de makelaardij. Dat is bij Van Swoll Makelaars niet anders. Voor Ruud Gort betekent dat continuïteit, luisteren en vooral: scherp blijven. “Op het gebied van creativiteit en marketing ligt stagnatie altijd op de loer. Stilstand is achteruitgang. Het is zo belangrijk om jezelf te blijven ontwikkelen.”

Ruud zit al lang in het vak. Eerst als assistent-makelaar, daarna als soft franchiseondernemer en uiteindelijk als oprichter van zijn eigen bedrijf. Van Swoll Makelaars bestaat inmiddels elf jaar. “Als je al zolang bezig bent kun je in een bepaald stramien terechtkomen. Daarom probeer ik elk jaar in ieder geval iets te doen. Onlangs heb ik een cursus Marketing voor makelaars gevolgd. Je wordt dan toch weer even wakker geschud. Iedereen kan een Facebook-bericht maken. Maar het gaat erom hoe je een Facebook-bericht maakt. Dat maakt al het verschil.”

Ruud Gort van Van Swoll Makelaars over creatief ondernemen

Creativiteit is volgens Ruud een continu proces. “Het begint al op het moment dat je een woning gaat aanmelden op Funda. Teksten, foto’s, plattegronden, video’s. Alles telt mee. Maar een verkoopgesprek kan ook creatief zijn. Dan moet je aanvoelen: hoe loopt dit gesprek? Hoe kan ik een creatieve oplossing verzinnen zodra ik merk dat ik de kijkers een beetje kwijtraak?” Luisteren is daarbij essentieel. “Wat zien ze, waar praten ze over. Waar zijn ze misschien wat minder enthousiast over. En dan moet je ze helpen. Dan laat je wat woningen in de straat zien waarbij ze de keuken naar de voorkant hebben gehaald, bijvoorbeeld, en de ruimte die je dan overhoudt. Eerst luisteren, dan creatief zijn.”

Het zijn rare tijden in de makelaardij. Situaties waarbij kopers overtuigd moeten worden zijn er steeds minder. “Maar in crisistijd gaf ik twijfelende kijkers weleens een ochtend de sleutel van het huis mee. Dan zei ik: neem koffie en broodjes mee en ga maar eens een halve dag in dat huis zitten. Gewoon even zitten en voelen. Dan trek je mensen over de streep.”

Scherp blijven, daar gaat het uiteindelijk om. “Zorg ervoor dat je je blijft ontwikkelen. Een keer per jaar gewoon iets doen. Maakt niet uit wat je doet. Probeer gewoon elk jaar iets te doen waardoor je weer met een frisse blik naar je eigen bedrijf leert te kijken.”

De creatieve professional van de toekomst? Die vind je bij Cibap. Creatieve professionals durven meer, denken anders en gebruiken dat om te doen. Op zoek naar een perspectief dat prikkelt? Bij Cibap Next bieden we workshops en masterclasses aan voor professionals die hun creatieve kwaliteiten willen upgraden.

Ga naar cibap.nl
Ga naar cibapnext.nl
Cynthia Korthagen van NOUN Collectables

“Alles is styling. Van de paspoppen tot de Instagram-feed.”

Cynthia Korthagen van NOUN Collectables over creatief ondernemen

Lees het interview
Ruud Gort van Van Swoll Makelaars over creatief ondernemen

“Creativiteit is zoveel meer dan geitenwollensokkentypes.”

Jelle Weever van Weever Bouw over creatief ondernemen

Lees het interview