“Alles is styling. Van de paspoppen tot de Instagram-feed.”

Cynthia Korthagen van NOUN Collectables over creatief ondernemen
Cynthia Korthagen van NOUN Collectables over creatief ondernemen

Een boetiekwinkel aan de Oude Vismarkt in Zwolle, waar de klanten gedurfder de winkel uitkomen dan dat ze er naar binnen zijn gegaan. NOUN Collectables, de winkel van ondernemer Cynthia Korthagen, draait op durf, snelheid en creativiteit. “Elke dag is anders. Gisteren zag ik dat de kaartjes op waren. Ja, dan kan ik wel weer op die bestelknop drukken, maar ik kan zo’n moment ook gebruiken om na te denken over een nieuw ontwerp.”

Na een carrière als salesmanager in de modewereld, zette Cynthia vijf jaar geleden de stap waar ze al zolang over na had gedacht. “Ik wilde iets geks, iets hips, iets wat in Zwolle nog een beetje miste. Wat je overal online kan vinden wilde ik naar een boetiekje middenin de stad brengen. Voor meiden die op zaterdag denken: ik wil vanavond nog iets leuks aan, maar als ik het nu ga bestellen is het pas dinsdag binnen. Die kunnen dan hier terecht, voordat de zaterdagavond begint.”

Cynthia Korthagen van NOUN Collectables over creatief ondernemen

De creativiteit, de zelfredzaamheid — het zat er vanaf haar jeugd al in. Op de middelbare school vroegen vriendinnetjes haar om mode-advies. Die mentaliteit gebruikte ze in haar ondernemingsplan. “Elke week nieuwe dingen. Elke week zelf inkopen doen. Ik had voor mijzelf besloten dat ik in ieder geval wilde inspireren, dat mensen deze week op me kunnen rekenen maar ook volgende week.” Ze was meteen actief op social media. “Toen we een week open waren zaten we op de 2500 volgers. Dat principe van kijken, inkopen en meteen wegzetten. Daar was behoefte aan.”

Maar ondernemen is meer dan verkopen. Het is creativiteit, maar ook snelheid. “We krijgen vier keer per week kleding binnen en zetten dat dezelfde dag nog online. Ik maak alles zelf, in Photoshop en Illustrator: de huisstijl, het logo, de verzendzakken, de kaartjes, de beelden op de socials — tot aan de tasjes die klanten meekrijgen.” En durf, dat is misschien nog wel het belangrijkste. “Alles is styling. Ik kijk overal met een creatief oog naar: het aankleden van de paspoppen, het fotograferen van modellen en het inrichten van de Instagram-feed. Ik wil dingen laten zien die niet voor de hand liggen. Juist een print combineren met een print. Juist een kleur combineren met een kleur. Het kan wilder, gekker, creatiever. Klanten lopen de winkel uit en zeggen: ik had dit zelf nooit bij elkaar uitgezocht, maar ik vind het superleuk.”

Zo pakt ze dat op Instagram ook aan. “Mensen zien dan iets en denken: o, zo kan het dus ook. En dan komen ze toch hierheen, in plaats van weer voor die spijkerbroek met dat witte t-shirtje te gaan. Ze gaan gedurfder de winkel uit dan dat ze erin zijn gekomen.”

De creatieve professional van de toekomst vind je bij Cibap. Zij durven meer, denken anders en gebruiken dat om te doen. Op zoek naar een perspectief dat prikkelt, zoals dat van Cynthia Korthagen? Bij Cibap Next bieden we workshops en masterclasses aan voor professionals die hun creatieve kwaliteiten willen upgraden.

Ga naar cibap.nl
Ga naar cibapnext.nl
Ruud Gort van Van Swoll Makelaars over creatief ondernemen

“Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.”

Ruud Gort van Van Swoll Makelaars over creatief ondernemen

Lees het interview
Ruud Gort van Van Swoll Makelaars over creatief ondernemen

“Creativiteit is zoveel meer dan geitenwollensokkentypes.”

Jelle Weever van Weever Bouw over creatief ondernemen

Lees het interview