POSITIEVE IMPACT

Voorkant trendrapportWEB

POSITIEVE IMPACT

Het ene na het andere Trendreport verschijnt zo aan het begin van een jaar. Als meesterdocenten kijken we naar het verhaal achter al die trends en proberen we die elementen eruit te halen die voor onze school het meest relevant zijn, die bestendig zijn, zeker op de langere termijn. Om met Jef Beezos (Amazon) te spreken: 'De blik vooruit is de competitive advantage”. 

Hetzelfde geldt voor onze vakschool. En nee, we zijn geen onderzoeksinstituut. En ja, wij kijken nadrukkelijk door onze zelfgekozen roze brillen. De eerste roze bril is die van onze kerncompetenties: vakmanschap, creativiteit, ondernemendheid, omgevingsbewustzijn en communicatie. De tweede roze bril is de visie van Cibap 2025 en is gebaseerd is op mensgericht ontwerpen, circulair en duurzaam. Turend door de oogharen zien wij een heldere rode lijn; namelijk die van waarde toevoegen, van 'positieve impact'. Dat wát je doet, levert een positieve bijdrage aan mens en maatschappij.  

We presenteren vier trends in betekenis geven met daarin veel bronnen en handige tools. 

Verhaal

Van Dynamite King naar Nobel Prijs voor de Vrede

Verhalen zijn in onze geschiedenis en samenleving de smeerolie, de aanjager en soms ook de 'gamechanger’. Neem het verhaal van Alfred Nobel. Wij kennen hem als naamgever van prestigieuze wereldberoemde prijzen, maar dit begon ooit heel anders. Hij leefde eind 19e eeuw, was de uitvinder van het dynamiet (daardoor ongelooflijk rijk) en eigenaar van meer dan 100 fabrieken waar oorlogsmaterieel (munitie) werd geproduceerd. Zijn bijnaam was ‘the dynamite king’. Toch kennen wij hem van een wereldprijs voor Vrede, Wetenschap en Literatuur. De oorzaak is een verhaal. In 1888 overleed Alfreds broer Ludwig plotseling in Frankrijk. Door wat slordige verslaglegging werden de broers verwisseld en las Alfred in de krant zijn eigen overlijdensbericht. De journalist die het artikel had geschreven, kenmerkte hem als ‘de frontman van de dood’. Hij was degenen die zijn fortuin had vergaard door verminking, verwonding, doodslag. Alfred weigerde het om zo herinnerd te worden. Daarom heeft hij in zijn nalatenschap de Nobelprijzen nagelaten, juist als stimulans voor vrede, aan literatuur en aan baanbrekende wetenschap.

BETEKENIS IS BELEVING

Een steeds groter wordend deel van de samenleving heeft een voorkeur voor het deelnemen aan en ervaren van iets boven het bezitten van iets. Onder Millenials is deze voorkeur het meest duidelijk; 78% prefereert een ervaring boven het bezitten van een product. Generatie Z is 'klaar' met alles wat nep is en is op zoek naar verdieping, naar dat wat echt is. Deze groepen accepteren de doorsnee reclamemethodes niet meer; zij willen ondergedompeld worden in een verhaal, in een ervaring die ook gedeeld kan worden met anderen. Alles draait om beleving. En dat moet worden vormgegeven.

De trend om van (bijna) alles een festival te maken, zet steeds verder door. De buurtBBQ, een concert, een evenement; we vinden het normaal dat het meer is dan ‘alleen maar’ dat. De focus ligt op 'ik beleef hier wat…' Wat je als bezoeker graag laat zien via je social media. Bijna niets meer staat op zichzelf, cross-overs zijn heel gewoon. Op een muziekfestival kun je tegenwoordig heel goed eten, een literaire lezing bezoeken of een college filosofie bijwonen. Maar je ziet het ook terug in een gebouw als Het Forum in Groningen. Dit is volledig gebouwd rondom beleving. Het is letterlijk een stadscentrum waar je van alles kunt ondernemen en doen. Het heeft een bibliotheek, medialab, bioscoop, storyworld, wonderlab, smartlab en een 'rooftop-terrace' met waanzinnig uitzicht over de stad (Insta!).

De winkelstraat  

Natuurlijk speelt retail ook op deze trend in. Winkels richten zich meer op het bieden van een ervaring. Een mooi voorbeeld is House of Vans; daar kun je skaten, eten en concerten bijwonen. En oh ja, je kunt ook Vans producten kopen. Om die ervaring zo dichtbij de klant te brengen en gepersonaliseerd aan te bieden maken winkels gebruik van AR/VR, al dan niet in combinatie met AI en IoT. Ook de inrichting van het schap in de winkel gaat er wezenlijk anders uitzien. Als het om shoppen gaat moet de online beleving naadloos aansluiten op de offline beleving en vice versa. De ervaring moet één op één matchen. Zeker voor jongeren is online even echt als dat wat in het echte leven gebeurt. Daar zit voor hen geen scheidslijn tussen. En we doen daar allemaal zelf ook aan mee; we posten onze belevenissen op social media en spelen zo een rol in de Stories op Instagram of Snapchat van die nieuwe hippe koffiebar. Je weet wel; die ene waar je lokale, handgemaakte of vintage producten koopt onderwijl nippend van je chai latte.

 

Wat betekent deze trend voor het Cibap?

Het wordt meer en meer belangrijk dat we het gaan ontwerpen vanuit de ervaring (in plaats van bijvoorbeeld een product). Meer en meer gaat ons werk naar 'sense based'. Samenwerking tussen de op onze school aanwezige disciplines is onvermijdelijk. Wij zien dan ook veel in de beweging naar T-shaped learning, net zoals Rolf Hut ons in 2019 al voorhield.

Voor het Cibap als school, als faciliteit voor onze studenten en onze docenten, zien wij kansen wanneer anders kijken naar ons gebouw. Kunnen we wat meer reuring en verrassing veroorzaken om studenten nog meer te prikkelen in hun creativiteit? Kunnen we onze lokalen anders inrichten zodat ze niet vooral uitnodigen om te gaan 'zitten'?

En, om samen met andere ontwerpers een ervaring te kunnen maken is het van belang dat we in ons onderwijs opdrachten bieden die vragen om een ervaring. En dus ook een waar studenten aan werken in interdisciplinaire teams.

Wat doen we hier al mee op het Cibap?


In de les


Om gebruikers onder te dompelen in een ervaring is het van belang om meerdere zintuigen aan te spreken. Dit zie je veel terug in het gebruik van ruimtelijke installaties waarin naast beeld, geluid, tast en geur een grote rol spelen en er vaak ook interactie kan plaatsvinden met het werk zelf door de gebruiker doormiddel van fysieke interfaces.

Workshop Experimenteren met materiaal en technieken


In fase 4 zijn wekelijks workshops ‘experimenteren met materialen en technieken’. Er zijn ook workshops waarin studenten experimenteren met technieken die gebruikt kunnen worden om een ervaring mee vorm te geven. Die volgende workshops worden in een serie (6-8 per serie) aangeboden:

  • 
Workshop Creative Technology door Jan van Bemmel
    Experimenteren met interactiviteit door het gebruik van materialen als licht, geluid, geleidende verf in combinatie met sensoren en microcomputers.
  • Workshop Sensebased Design door Suzette Benjamins Onderzoeken hoe je als ontwerper meerder zintuigen kunt inzetten en tijdens een ontwerpproces doelgericht kunt experimenteren met vormgeving voor de vijf zintuigen. 
  • Workshop Digitaal visueel experimenteren met Touchdesigner 
Experimenteren met het maken van (generatieve) beelden waar gebruikers doormiddel van sensoren als Leap motion, webcams en smartphones interactie mee kunnen aangaan.

Meer weten over dit onderwerp?


Tips voor immersive storytelling
Try before you buy: Interactieve makeup spiegel Covergirl

Product beleving in het supermarktschap met AR

Het is al dichtbij ons

UnBranded
Studio MAD
 

BETEKENIS IN ACTIE

Boeren, onderwijzers, verplegers, piloten, klimaatactivisten: de wereld schreeuwt om aandacht. Mensen willen gehoord en gezien worden en erkend en gewaardeerd worden voor hun bijdrage aan de wereld. De wereld lijkt meer activistisch dan ooit.

Volgens het Platform Innovatie en Marketing (PIM) was het woord van 2019 'purpose' en gaat het in 2020 om the search for meaning. Hoe kan design en het goede verhaal dat daarbij hoort, bijdragen aan een betere wereld en aan een betekenisvol leven?  Op de Dutch Design Week 2019 was deze trend aanwezig onder de titel: de onzichtbare ontwerper. De ontwerper als onderzoeker van maatschappelijke vraagstukken 
zoals klimaat, vervuiling en sociaal- culturele kwesties. Niet persé om een product te ontwerpen, maar wel om een bijdrage te leveren aan een oplossing. De TU Delft heeft zelfs een onderzoeksafdeling Delft Institute of Positive Design met als missie alleen producten te ontwerpen die het welzijn van mensen verbetert. En dan komt ethiek om de hoek: want wanneer is dit het geval? En mag je ook nog dwars of anders denken?

Product nodigt uit tot nieuw gedrag

Als ontwerper is het noodzakelijk je te realiseren dat je met het ontwerp van een product ook gedrag ontwerpt. Zo nodigt een kartonnen koffiebeker uit tot eenmalig gebruik en weggooien, dat doet een Bamboe Koffiemok of een Dopper niet. Deze wetenschap legt grote verantwoordelijkheid bij ons vormgevers. Daarom is de TU Delft duurzaamheid gaan zien als een 'werkwoord'. Je ontwerpt niet alleen een product, je ontwerpt ook het consumentengedrag. Daartoe ontwikkelde modellen als: Design for Sustainable Customer Behaviour en 10 Golden rules for design for sustainability

Zakendoen = actievoeren

Het diepgang en betekenis vinden komen nadrukkelijk terug in de ondernemende wereld. Geïnspireerd door denkers als Kate Rayworth (Donut Economy)Tim Jackson (Post Growth Economy) en Muhammad Yunus (Social Business) focussen meer en meer ondernemers zich op positieve impact in plaats van economische winst en groei. En ook wanneer het doel geld verdienen blijft, zien we een toename in verantwoord ondernemen. Melanie Rieback heeft een inspirende TedTalk gehouden met als thema Post-Growth Entrepreneurship.

Creatief ondernemen

Om Ali Express, Wehkamp en Bol.com het hoofd te bieden en de lokale retail in Groningen levendig te houden, is het initiatief Warenhuis Groningen gestart. Lokale ondernemers zien leeglopende winkelstraten, ruimere openingstijden en voelen de concurrentie van de soms wereldwijde opererende spelers. Zij bedachten dit plan. Met een goed verhaal (lokaal geproduceerd, echt Gronings, weinig milieubelasting), in combinatie met goede service (Dopper, de fietskoerier, lekker snel) bieden zij samen het hoofd aan deze mondiale concurrentie. 

Wat betekent deze trend voor het Cibap?

Vanuit Omgevingsbewustzijn is het logisch om bij het ontwerpen ethische vraagstukken mee te nemen. Wat is de impact van ontwerp op de omgeving? We moedigen dwars denken aan; het is aan de creatieven om tot nieuwe oplossingen te komen. Projecten moeten een mooie mix aan uitdagingen zijn: 'vakmanschap & praktische toepasbaarheid' en 'experiment & vrijheid'. Voor echte opdrachtgevers en om de persoonlijke ontwikkeling te stimuleren.


Wat doen we al op het Cibap?

  • In fase 4 werken studenten in Pro You en het keuzedeel Experimenteren met materialen en technieken aan hun eigen vrijheid en experiment.
  • In de Playground komen onze gescheiden afvalstromen bij elkaar om als grondstof voor nieuwe producten.
  • Diverse projecten gaan uit van duurzaamheid. Bij Ontwerp en Media werken we al jaren voor fictieve opdrachtgevers als ASN Bank, Tony Chocolonely. Maatschappelijk verantwoorde ondernemingen die de blik van studenten helpt verbreden; namelijk dat banken ook het goede na kunnen streven. ICBD heeft voor het Polymere Science Park de nieuwe ecogrondstof coffee-polymere verwerkt tot nieuwe producten: van dienblad tot doodskist.

Meer weten over dit onderwerp?

Toolkit: Ethiek voor ontwerpers
Deze toolkit is ontworpen door Jet Gispen. Haar toolkit is gratis te downloaden. Deze toolkit en die van Steven Dorrestijn (TU Enschede, Saxion) wordt door de CKC's omgevingsbewustzijn en creativiteit ingezet in de lessen.

Systemic Design Toolkit 

Vlaamse site met toolkit voor maatschappelijk design, co-creatie en impact. 

TU Delft, Institute for positive design met Toolkit 

Het Institute voor positive design richt zich op het verzamelen van kennis om ontwerpers te helpen om zaken te ontwerpen die ons gelukkiger maken. Inmiddels hebben ze in hun online library al veel praktische tools ontwikkeld die zo inzetbaar zijn in de lessen. 

TED Talk: Betekenisvol Ondernemen
Kees klomp – Purposefule Companies
 
(er is ook een boek in onze mediatheek)

Het is al dichtbij ons! 

www.binthout.nl
Social Label
Dick van Hoff – Hoff ontwerpen 

BETEKENIS VAN EN MET DATA

Als de fysieke wereld is gebouwd met materialen zoals hout of steen, dan is de digitale wereld gebouwd met data. Gedrag kun je met big data voorspellen en beïnvloeden. Een geweldige kans voor marketeers, productontwikkelaars en de overheid. Big data heeft duidelijk ook een schaduwzijde. Diverse wetenschappers en schrijvers zoals Maxim Februari, Zuboff(Harvard University) en Marleen Stikker (Waag) waarschuwen ons voor de impact van big data voor onze privacy. De groeiende toepassingen van Artificial Intelligence roepen ook andere ethische vragen op. Worden onze vooroordelen versterkt door de technologieën die we ontwikkelen? Wie is aansprakelijk voor fouten?

Als je getallen kunt lezen, sta je met een-nul voor. Als je deze getallen duidelijk ook helder kunt presenteren, sta je met twee-nul voor. Dan laat je getallen zien in 'gewone mensentaal.' Dit geldt voor business to business maar zeker ook voor business to consumer. De huidige consument verwacht snel visueel inzicht in data en processen. Intuïtieve tooling is hiervoor de norm.

Thick Data

Als er een trend is rondom big data is er ook een tegenbeweging die opkomt: thick data. Dan verzamel je juist informatie door contact met elkaar te hebben. De aanhangers van thick data zeggen: om de behoeften van de mens te begrijpen is kwalitatief onderzoek nodig, gebaseerd op kennis uit diverse wetenschappen: sociologie, antropologie, geschiedenis en psychologie. Door het combineren van getallen met gesprekken ontstaat betekenis. 

Wat betekent deze trend voor het Cibap?

  • Marketingdata kunnen interpreteren vergt een vaardigheid in getallen lezen. Zo kun je gedrag en trends voorspellen en beïnvloeden (predictive analytics). 
  • Cibap heeft een kans om meer betekenis te geven aan datavisualisatie. Infographics kunnen maken is een specialisme waarin design en de wereld van getallen en grafieken elkaar kunnen versterken. Er zijn veel online tools om dit proces te vereenvoudigen.
  • Thick data biedt kansen voor het uitvoeren van kwalitatief onderzoek, in het veld. In gesprek met de klant, in gesprek met de gebruiker tot nieuwe inzichten komen. De Cibap student moet het gewoon vinden om het gesprek aan te gaan met de gebruiker. Dit kan ook in het hyper-nu: online snel een vraag stellen in een app-groep bijvoorbeeld.

Wat doen we al op het Cibap?

Ontwerp & Media Project Teams
Studenten fase 2 maken infographic animaties om de opleiding van het Cibap in beeld te brengen. Deze resultaten worden getoond aan animatie-experts vanuit de creatieve industrie.  

Meer weten over dit onderwerp?

Data & marketing en tips voor datavisualisatie
Frankwatching heeft de diverse trends rondom data & marketing op een rijtje gezet in dit handige overzicht.

Leidraad over het beschermen van de online consument

In deze leidraad Autoriteit Consument en Markt (ACM) is te lezen welke regelgeving geldt voor het maken van online materiaal. 

Getallen lezen en begrijpen

Sanne Blauw onderzoekt voor De Correspondent de betekenis van getallen. Haar boek:' Dit is het beste boek verkocht ooit met deze titel' neemt je mee in de verhalen achter een getal en spijkert zo je cijfergeletterdheid bij

Het is al dichtbij ons...

SmartOcto

Een voorbeeld van een tool voor contentmakers. De tool zet big data om in adviezen voor de 'beste communicatiestrategie', zodat je berichten maakt met de meeste impact. 

Fabrique: swapfiets

Strategisch Digitaal Bureau Fabrique heeft voor de Swapfiets een nieuwe visuele interface voor de back office (de planners en fietsenmakers) ontworpen zodat het duidelijker is welke processen er tegelijk spelen.

Privacy Policy
Het kost slechts 0,0146 om 835 Privacy Policy voorwaarden te accepteren, terwijl het honderden uren kost om ze allemaal te lezen.
http://www.attentionfair.com 

Cursiefje
Rechtszaak tegen de staat
De schrijvers Tommy Wieringa en Maxim Februari spannen op dit moment een rechtszaak aan tegen de Nederlandse staat. Zij protesteren tegen het feit dat de overheid data (die om uiteenlopende redenen zijn verzameld) aan elkaar koppelt en op basis daarvan patronen tracht te ontdekken om afwijkend gedrag op te sporen of te voorspellen. Dit systeem noemt men SIRI (Systeem Risico Indicatie). Het systeem verzamelt persoonsgegevens, verstopt echte namen tijdelijk achter een codenaam. Klopt er iets niet, dan komt er een vlaggetje achter het pseudoniem en beschouwt de overheid dit individu als verhoogd risico. Je krijgt dan je identiteit weer terug en wordt als mens verder in kaart gebracht. De schrijvers strijden tegen het idee dat de data 'objectief' is, ook deze gegevens zijn gekozen en kunnen leiden tot volstrekte willekeur. 

BETEKENIS VORMGEVEN

Suzanna Skalska vertelde het ons in 2015 al in een lezing; producten ontwerpen voor een klant is heel erg Design 2.0. We groeien toe naar een situatie waarin ontwerpers onderdeel worden van menig bedrijfstop. Daardoor kregen zij meer invloed op bedrijven en bedrijfsvoering en veranderden zij daarmee hele bedrijfsculturen. Dit noemen we Design 3.0. Inmiddels zijn we volgens haar beland bij Design 4.0. Het gaat niet meer om het ontwerpen van mooie producten maar om het ontwerpen van betekenisvolle diensten die de emotionele behoefte van gebruikers vervullen en op een persoonlijke manier een relatie met hen aangaan. 

Richard Buchanan zag 20 jaar geleden al hoe design zich verder zou ontwikkelen binnen nieuwe contexten en vatte dit samen in zijn 'four orders of design(pdf)' model. Design 4.0 is daarin het ontwerpen van de omgevingen en systemen waarin producten en diensten worden gebruikt: environmental design. Onderdeel daarvan is ook het ontwerpen van het gebruik van en gedrag van diegene die de 'environment' gebruikt. Ook de TU Delft (zie: Betekenis geven in Actie) werkt vanuit deze gedachte. 

Design bepaalt hoe technologie wordt ervaren
Al deze ontwikkelingen, deze shifts, verklaren voor een groot deel waarom design nodig is. Design bepaalt namelijk hoe technologie door mensen wordt ervaren en daarmee hoe het wordt gebruikt en ingezet. Nieuwe technologieën bieden daarom juist nieuwe kansen voor ontwerpers. Het is dan ook mede daarom de verantwoordelijkheid van ontwerpers om nieuwe technologische ontwikkelingen bij te houden en er een mening over te vormen.

Service als product
  Een andere uiting van deze paradigmashift is terug te zien bij bedrijven die geen producten meer verkopen, maar producten aanbieden als een dienst. Bijvoorbeeld voor producten die je maar tijdelijk gebruikt (zoals een baby uitzet) die je op abonnementbasis kan afnemen. Of denk aan de ontwikkeling dat beschadigde producten ingenomen en gerepareerd worden door fabrikanten. Of aan de filosofie van Thomas Rau over waarde toekennen aan onderliggende onderdelen van een constructie.  

Designers die zich bezighouden met interactie en user interfaces ontwerpen op een scherm, ontwerpen ook steeds vaker producten waarin het niet gaat om de visuele interface van het product, maar het bieden van een ervaring waarin de fysieke interface nauwelijks nog aanwezig is. Denk bijvoorbeeld aan Googles Home Assistent of Amazon's Alexa. Dit zijn beide fysieke producten zonder handbediening die een ervaring bieden. Beide zijn altijd aanwezige entiteiten in je huis die onderdeel uitmaken van je dagelijkse leven, nog meer dan dat het objecten zijn.

Vanuit de hoek van het grafische vormgeven is de shift naar interactie-ontwerp al lang geleden ingezet en is er een nieuwe shift gaande vanuit een andere hoek: die van AI. Apps zoals Looka die gebruik maken van AI, die miljoenen symbolen en hun betekenissen analyseerden, maken met een paar drukken op je scherm een aantal logo's die passen bij de door jou opgegeven wensen. En er zijn ontwerpers die deze AI omarmen en juist gebruiken om nieuwe ontwerpen te maken. Bijvoorbeeld om vele variaties te maken op een set van ontwerp regels, zoals deze 7 miljoen unica's van Nutella.

Wat betekent deze trend voor het Cibap?

Dat design net zo veranderlijk is als wereld zelf kunnen wij meer onder de aandacht brengen van onze studenten. Door niet alleen te laten zien wat wij kennen en om ons heen kunnen zien, maar juist door de ontwikkelingen die nu nog als stippen aan de horizon te zien zijn nog meer een podium te geven. Dit kan bijvoorbeeld door exposities over die ontwikkelingen te bezoeken/organiseren binnen en buiten onze school. Maar ook door ruimte te geven om te experimenteren met dat wat (ook voor ons) vragen oproept en onbekend is En door de uitdagingen die spelen binnen een vakgebied nog meer onderdeel te laten zijn van onze lessen

Welke stappen je kunt nemen om de shift te kunnen maken (van bijvoorbeeld product design naar circulaire alternatieven als service design) kunnen we studenten laten ervaren wanneer wij hen uitdagen deze stappen te nemen door onze opdrachten en lessen. Zie ook betekenis in actie voor voorbeelden en toolkits voor bijvoorbeeld circulair ontwerpen hoe je dat zou kunnen doen.

Dat de ontwikkelingen in AI veel kansen bieden is duidelijk maar dat deze ook een bedreiging zijn voor een deel van het werk als ontwerper anno nu, moge duidelijk zijn. Door beide te laten zien en ook voor onszelf op zoek te gaan naar mogelijkheden om te werken met AI, kunnen studenten over deze ontwikkelingen een mening vormen en leren hun kennis hierover toe te passen.

Wat doen we hier al mee op het Cibap?

Wanneer behoeftes van gebruikers veranderen, zoals Suzanne Skalska schetst, is het van belang dat je weet hoe je kunt ontwerpen voor deze (veranderde) behoefte. Door de methodes Creative Problem Solving en/of Design Thinking onderdeel te laten zijn van je ontwerpproces, vergroot je de kennis van en de relatie met de gebruikers. Een ontwerp kan dan meer voorzien in hun behoeftes. 

In een deel van onze lessen en projectboeken maken we gebruik van CPS/DT. Dit is met name in fase 1 te zien bij het blok Ontwerpen waar studenten ervaren en leren wat CPS qua manier van werken inhoudt. Dit doen we door challenges aan te bieden die zijn ontwikkeld voor een specifieke stap in het proces en door het gebruik van verschillende werkvormen en reflectie-instrumenten onze studenten hier een eigen manier in te laten ontdekken. De verschillende stappen binnen CPS en de relatie tot opdrachten, vakken en producten wordt ook (steeds meer) benoemd in het projectboek fase 1.
Welke stappen wij kunnen nemen binnen het ontwerpproces om in te spelen op veranderingen in ontwerpen als geheel, kunnen wij leren van anderen die daar bijvoorbeeld lesmateriaal hebben ontwikkeld. Zo kwam afgelopen november Jet Gispen haar Toolkit Ethics For Designers toelichten. Het CKC creativiteit en vormgeving deed een workshop Circulair design met behulp van de Circulair design kit. 

Meer weten over dit onderwerp?

Artikel over de veranderende rol van ontwerpers
Artikel over AI & invloed op ons leven
Artikel over Design Thinking met AI.

AI Design tools
https://aiartists.org/ai-generated-art-tools
https://fontjoy.com/projector/ 
https://magenta.tensorflow.org/ 

Designers die werken met AI
Mario Klingemann 
Lauren McCarthy

Chris Peters
Refik Anadol
 


Het is al dichtbij ons!


Hoe je misschien al met AI ontwerpt, doordat het al in veelgebruikte producten van Adobe zit